بارنگ

تولید کننده انواع پرچم با بهترین کیفیت در ایران

تولید کننده انواع پرچم با بهترین کیفیت در ایران

پیوندهای روزانه

۹ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

امنیت شبکه های کامپیوتری

21ژوئن

در پاسخ به این سوال که امنیت شبکه چیست باید بگوییم در هر شبکه کامپیوتری مجموعه‌ای از داده‌ها وجود دارد که باید در برابر نفوذ، دستبرد، تغییر و سایر تهدیدات سایبری در امان بماند. اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری که برای حفظ این داده‌ها انجام می‌شود، مفهوم امنیت شبکه را به وجود می‌آورد. مواردی از جمله کنترل دسترسی، نرم افزارهای ویروس یاب و آنتی‌ویروس‌ها، برنامه‌های امنیتی، فایروال، رمز گذاری VPN و … جزو مفاهیم امنیت شبکه هستند.

وجود راه‌حل‌های امنیت شبکه برای هر تجارتی ضروری است. زیرا اطلاعات و داده‌های مشتری و شرکت باید در برابر تهدیدات و حملات سایبری محافظت شوند و باید اطمینان حاصل شود که شبکه به درستی کار می‌کند. اگر یک راه حل امنیتی به درستی اجرا شود، هزینه‌های سربار ناشی از اتلاف یا نقض داده‌ها کاهش می‌یابد. در این مقاله هدف پاسخ به این سوال است که امنیت شبکه چیست و اهمیت آن برای خوانندگان تشریح خواهد شد. با شرکت خدمات شبکه ارغوان همراه باشید، شماره تماس: 41902-021

فهرست مطالب

خدمات امنیت شبکه

امنیت شبکه کامپیوتری در دست شما

امنیت شبکه‌های کامپیوتری

بعد از درک اینکه امنیت شبکه چیست باید ببینیم چه خدماتی در امنیت شبکه به کاربران ارائه می‌شود. خدمات امنیت شبکه با هدف محافظت از زیرساخت‌های داخلی شبکه و دستگاه‌های متصل به شبکه در برابر دسترسی غیر مجاز، حملات و خرابکاری طراحی شده‌اند. تامین کنندگان امنیت شبکه‌های کامپیوتری ارزیابی جامعی از معماری شبکه ارائه می‌دهند و امنیت اینترنت و اینترانت را تامین می‌کنند. سرویس‌های امنیتی شبکه اغلب با ارزیابی آسیب‌پذیری‌ها و فهم حملات، خلاء‌ها را تشخیص می‌دهند و ریسک‌های امنیتی محتمل در یک شبکه کلاینت و دستگاه‌های متصل را ردیابی می‌کنند. این سرویس‌ها شرکت‌ها را از تهدیدات آگاه می‌کنند و آنها را از حملات در امان نگه می‌دارند.

شرکت امنیت شبکه چه خدماتی به کاربران ارائه می‌کند؟

شرکت‌های امنیت شبکه مجهز به ابزارهای امنیتی هستند که می‌توانند حملات سایبری را به موقع شناسایی کنند و در برابر آن واکنش مناسب را نشان دهند. این شرکت‌ها در کنار روش‌های سنتی محافظت از دارایی‌های یک کسب و کار، ابزارهای مدرن برای شناسایی و از بین بردن این حملات به کار می‌برند. با افزایش تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه‌های آنلاین، این شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا خدمات خود را برای محافظت از حریم خصوصی کاربران افزایش دهند. از شناخته شده‌ترین شرکت‌های امنیت شبکه دنیا می‌توان به سیسکو، Intruder، HackerOne و Cipher اشاره کرد.

آشنایی با انواع سرویس‌های امنیتی شبکه

سرویس مرتبط با شبکه: این خدمات شامل دفاع از شبکه در برابر حملات، محافظت از فضای کاری، نظارت و تدوین و اجرای سیاست پیاده‌سازی و تشخیص نفوذ

خدمات ضد فیشینگ: فناوری فیشینگ با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، تجزیه و تحلیل رفتاری از روی ایمیل انجام می‌دهد و تکنیک‌های مبهمی که تکنولوژی‌های مبتنی بر امضا را دور می‌زنند، شناسایی می‌کنند.

چرخه تشخیص و رفع فیشینگ در شبکه های کامپیوتری

چرخه تشخیص و رفع فیشینگ

تست نفوذ: این سرویس برای تشخیص آسیب‌پذیری از روش‌های اخلاقی هک استفاده می‌کند.

مهندسی امنیت: شامل پیاده سازی و توسعه سیاست‌های امنیتی است.

ارزیابی آسیب‌پذیری‌ها: خدمات ارزیابی و تست امنیت و تایید صحت و اعتبار سنجی

مشاوره امنیت شبکه چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

بعد از درک مفهوم امنیت شبکه چیست این سوال مطرح می‌شود که مشاوران امنیت شبکه چه کمکی به حفظ امنیت در شبکه می‌کنند؟ مشاوران امنیت شبکه در یک سازمان تلاش می‌کنند تا از اطلاعات مشتریانشان در برابر ویروس‌ها، جاسوس و هکرهای سایبری محافظت کنند. این افراد در زمینه راه اندازی فایروال، پسوردها، نرم افزار امنیت خصوصی سازی شده و سایر روش‌های پیشگیری از نفوذهای ناخواسته به شبکه فعالیت می‌کنند. مشاور امنیت شبکه سیستم‌های امنیتی موجود را برای تعین خطر احتمالی نفوذ ارزیابی می‌کند و رویه‌هایی را برای به حداقل رساندن خطر برای کارمندان،‌ سیستم‌های کامپیوتری و دارایی‌ها تدوین می‌نماید.

پروتکل‌های امنیت شبکه

پروتکل‌های امنیت شبکه،‌ امنیت و یکپارچگی داده‌ها را هنگام اتصال از طریق شبکه حفظ می‌کنند. این پروتکل‌ها فرآیندها و متدولوژی‌هایی برای ایمن سازی داده‌های شبکه از طریق هر گونه تلاش غیر مجاز برای دستیابی یا بررسی داده‌ها تعریف می‌کنند. SSl، Https، SFTP جزو شناخته شده‌ترین پروتکل امنیت شبکه‌های کامپیوتری هستند.

انواع امنیت شبکه

فایروال: حتما بارها کلمه فایروال را در سیستم‌های کامپیوتری مشاهده کرده‌اید. فایروال ترافیکی که به شبکه وارد یا از آن خارج می‌شود را با استفاده از قوانین امنیتی که برای آن تعریف شده، رصد می‌کند. امنیت شبکه به فایروال بسیار متکی است به خصوص فایروال‌های نسل بعدی(NGF) که روی پیشگیری از بد افزارها و حملات لایه‌های کاربردی(application layer) فعالیت می‌کنند.

فایروال برای کنترل امنیت شبکه کامپیوتری و کنترل ورودی و خروجی

فیلتر ترافیک ورودی/خروجی با فایروال

تفکیک شبکه: تفکیک شبکه مرزهای بین یک شبکه جایی که دارایی‌های یک گروه یک عملکرد، ریسک یا نقش در یک سازمان دارند را مشخص می‌کند. مثلا gateway شبکه، بخش شبکه را از اینترنت تفکیک می‌کند. از تهدیدات بالقوه خارج از شبکه جلوگیری به عمل می‌آید و اطمینان حاصل می‌شود که داده‌های حساس در شبکه باقی می‌مانند. سازمان‌ها می‌توانند با تعریف مرزهای داخلی اضافی در شبکه خود، که می‌تواند امنیت و کنترل دسترسی بهتر را فراهم کند، پیش بروند.

کنترل دسترسی شبکه(NAC): گروه‌ها، افراد یا دستگاه‌هایی که به برنامه‌ها یا سیستم‌های شبکه دسترسی دارند و از این طریق مانع دسترسی غیر مجاز و تهدید می‌شوند، کنترل دسترسی را تشکیل می‌دهند.

دسترسی از راه دور VPN: دسترسی امن و از راه دور به شبکه شرکت برای میزبان‌ها و کلاینت‌ها توسط سرویس دسترسی از راه دور VPN تامین می‌شود. هر میزبان یا یک نرم افزار vpn را بارگذاری می‌کند یا از یک سرویس گیرنده وب استفاده می‌کند. در این روش امنیت و یکپارچگی داده با استفاده از سیستم احراز هویت چند عاملی و رمز گذاری برای همه داده‌های منتقل شده انجام می‌شود.

دسترسی به شبکه ZERO Trust(ZTNA): در این مدل شبکه، کاربر تنها به داده‌هایی که به آنها نیاز دارد دسترسی خواهد داشت.

امنیت ایمیل: فرآیندها، محصولات یا خدماتی که برای محافظت از حساب‌های ایمیل یا محتوای آن در برابر تهدیدات خارجی انجام می‌شود را در بر می‌گیرد.

پیشگیری از اتلاف داده(DLP): یک متدولوژی امنیت سایبری که ترکیبی از تکنولوژی و بهترین روش‌ها برای پیشگیری از در معرض خطر قرار گرفتن داده‌های حساس خارج از سازمان است.

سیستم‌های پیشگیری از نفوذ(IPS): تکنولوژی IPS از حملات امنیتی شبکه مانند حملات DOS، آسیب‌پذیری‌های شناخته شده و حملات brute force پیشگیری یا آن را شناسایی می‌کند.

Sandboxingسندباکسینگ یک نوع ایزوله سازی است که در آن فایل‌ها در محیط امن و ایزوله بر روی یک ماشین میزبان که از محیط عملیاتی کاربر نهایی تقلید می‌کند، اجرا یا باز می‌شوند. در این روش رفتارهای مخرب شناسایی می‌شود تا از ورود تهدیدات به شبکه پیشگیری شود.

سندباکس و نقش آن در امنیت شبکه های کامپیوتری

تکنیک سندباکس برای ایزوله سازی رفتارهای مخرب

امنیت شبکه Hyperscale: توانایی یک معماری برای مقیاس پذیری زمانی که تعداد درخواست‌های زیادی به یک سیستم اضافه می‌شود را بیان می‌کند.

امنیت شبکه ابر: برنامه‌های کاربردی و فضاهای کاری تنها در مراکز داده محلی قرار ندارند. برای محافظت از مراکز داده مدرن به انعطاف پذیری و نوآوری نیاز است تا با مهاجرت برنامه‌های کاربردی به ابرها سازگاری حفظ شود. SDNها یکی از راه‌حل‌های امنیت این شبکه‌ها هستند.

نرم افزار امنیت شبکه

شامل نرم افزارهایی است که برای افزایش سطح امنیت یک شبکه ساخته می‌شوند. نرم افزارهای مختلفی برای محافظت از داده در حال انتقال، داده‌های راکد و سایر عناصر شبکه وجود دارد. مشاغل می‌توانند از نرم افزارهای امنیت شبکه و ابزارهای امنیت IT به جای/در کنار سرویس‌های امنیت شبکه برای به حداکثر رساندن محافظت از شبکه استفاده نمایند.

با این مفهوم که امنیت شبکه چیست آشنا شدیم و با توجه به آنچه بیان شد دریافتیم که امنیت شبکه برای داشتن یک محیط امن اطلاعاتی برای کسب و کارها ضروری است و در دنیای فناوری همواره اطلاعات در معرض خطر هستند و باید از دستبرد محافظت شوند.

 

41902 - 021📞

021-91002204  /  021-91002202

09128884374  /   09128889281

آدرس: تهران – خیابان ولیعصر – روبروی پاساژ ایران- کوچه گیلان - ساختمان گیلان - پ 8 – واحد 5

اکسس پوینت های شبکه

ممکن است شما هم تا کنون بارها نام اکسس پوینت یا نقطه اتصال به گوشتان خورده باشد؛ جالب است بدانید اکسس پوینت ها یکی از تجهیزات مهم و ضروری برای بسیاری از شبکه ها به حساب می آیند. این ضرورت به اندازه ای است که شرکت های مختلف سالانه بودجه ای را تنها به تهیه اکسس پوینت ها اختصاص می دهند.

البته در صورتی که برای اکسس پوینت مشکلی پیش نیاید تنها برای گسترش و یا به روز رسانی، آن ها را تعویض می کنند. اکسس پوینت ها بسته به نوع شبکه کاربردهای متفاوتی با یکدیگر دارند؛ اما پیش از هر چیز اجازه دهید به این سوال پاسخ دهیم که اصلا اکسس پوینت چیست؟ و چه کاربردی دارد.

اکسس پوینت به تجهیزاتی از شبکه می گویند که با دریافت و ارسال سیگنال ها، امکان اتصال دستگاه ها به شبکه LAN را فراهم می کند. علاوه بر آن با کمک اکسس پوینت مدیران شرکت ها قادر خواهند بود وایرلس را در محدوده وسیع تری گسترش دهند. در نتیجه در شرکت های بزرگ بدون نیاز به تهیه روتر اضافی، قادر خواهید بود تنها با استفاده از این ابزار امکان اتصال به شبکه در فضایی گسترده تر را برای افراد فراهم کنید.

در ادامه قصد داریم به بررسی عملکرد، کاربردها و انواع اکسس پوینت ها بپردازیم؛ بنابراین در صورتی که به این موضوع علاقه مندید تا پایان این مقاله همراه شبکه ارغوان باشید.

🛒 خرید اکسس پوینت

فهرست مطالب

اکسس پوینت ها چگونه کار می کنند؟

همانطور که پیش تر هم اشاره شد اکسس پوینت ها سیگنال های رادیویی را دریافت و ارسال می کنند. از آن جایی که سیگنال های وای فای نیز توسط این دستگاه ها قابل دریافت و ارسال هستند؛ امکان ایجاد یک شبکه هات اسپات که سایر دستگاه ها بتوانند به آن وصل شوند نیز وجود دارد؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که مودم ها و وایمکس هایی که در خانه ها وجود دارند نیز اکسس پوینت می باشند.

اکسس پوینت وایرلس

کاربرد اکسس پوینت

اکنون که پاسخ سوال اکسس پوینت چیست؟ را دریافت کردید، نوبت به بررسی کاربردهای آن می باشد. اگر قصد داشته باشیم تمامی کاربردهای این وسیله را ذکر کنیم مقاله ای به شدت طولانی خواهیم داشت؛ بنابراین تنها به ذکر برخی از مهم ترین کاربردهای اکسس پوینت اشاره می کنیم.

  • امکان اتصال سایر افراد

از جمله کاربرد اکسس پوینت می توان به امکان ایجاد اتصال برای 60 نفر اشاره کرد؛ بنابراین یک شرکت که کارکنانی حدود 100 نفر دارد با نصب دو اکسس پوینت به سادگی از مشکلات اتصال و محدودیت های موجود رها خواهد شد.

با این وجود هنوز هم در برخی شرکت ها آن اندازه که باید از این دستگاه استفاده نمی شود. دلیل این امر این است که برخی مدیران هنوز به طور دقیق نمی دانند که اکسس پوینت چیست؟ به همین دلیل آشنایی با مفهوم، کاربرد و انواع اکسس پوینت ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد؛ همچنین می تواند منجر به صرفه جویی در هزینه های آتی شرکت شود.

  • محدود کردن اتصال افراد متفرقه به شبکه

بسته به سیاست های شرکت خود ممکن است گاهی مهمانانی از سایر شرکت ها و یا سازمان ها به شما مراجعه کنند. در این صورت اگر از اکسس پوینت استفاده نمایید، قادر خواهید بود به آن ها اجازه اتصال به اینترنت را با دسترسی محدود بدهید! در نتیجه بسیاری از مشکلات امنیتی به وجود نمی آید. از طرفی دیگر مهمانان نیز قادر به استفاده از اینترنت خواهند بود و هنگام اتصال به موارد غیر مرتبط دسترسی نخواهند داشت.

  • عدم نیاز به نصب مودم و روتر در سراسر شرکت

تصور کنید شرکت بزرگی دارید و قصد دارید تمامی دستگاه های شرکت به روتر متصل شوند. از آن جایی که مودم و روترها تنها تا یک محدوده خاصی را پشتیبانی می کنند، چاره چیست؟ آیا باید یک روتر جدید تهیه کنید؟ پاسخ این سوال خیر است. شما می توانید به جای تهیه روتر، با استفاده از اکسس پوینت ها محدوده پشتیبانی را گسترش دهید.

در این صورت افراد بیشتری به سادگی و بدون اینکه اتصالشان قطع شود، امکان استفاده از خدمات شبکه را خواهند داشت. همچنین در صورتی که از یک مکان به مکانی دیگر در شرکت جا به جا شوند، بدون قطعی اتصال به اکسس پوینت بعدی متصل می شوند.(اصطلاحا اتصالشان سوئیچ می شود)

  • دکل های مخابرات

استفاده از نقاط اتصال در دکل های مخابرات و ایرانسل را می توان یکی از مهم ترین کاربرد اکسس پوینت ها دانست. این دکل ها سیگنال های رادیویی را در محدوده مشخصی ارسال و دریافت می کنند؛ همچنین به افراد اجازه می دهند با دیوایس های خود از این سیگنال ها استفاده نمایند. همچنین افراد با خارج شدن از محدوده دکل ها به محدوده دکل دیگری وارد می شوند؛ در نتیجه بدون قطعی در اتصال قادر خواهند بود از خدمات مورد نظر خود استفاده نمایند. با توجه به موارد ذکر شده می توان نتیجه گرفت که دکل های مخابراتی یکی از گسترده ترین کاربرد اکسس پوینت ها می باشد.

انواع اکسس پوینت

تا این بخش از مقاله با کاربرد اکسس پوینت ها آشنا شده اید؛ همچنین پاسخ سوال اکسس پوینت چیست؟ را نیز دریافت کرده اید. اکنون نوبت به بررسی انواع اکسس پوینت می باشد. پس از آشنایی با آن ها، می توانید با توجه به نیاز خود یک و یا چند نوع از اکسس پوینت های زیر را برای رفع نیاز خود تهیه نمایید. طبیعی است هر اندازه محدوده پشتیبانی اکسس پوینت بالاتر باشد؛ هزینه خرید آن نیز افزایش خواهد یافت.

اکسس پوینت

اکسس پوینت سقفی

از جمله دیگر انواع اکسس پوینت می توان به نوع سقفی آن اشاره نمود. اکسس پوینت سقفی فرکانس بیشتری نسبت به اکسس پوینت دیواری داشته و دارای دو نوع تک فرکانس و دو فرکانس می باشد. طبیعی است که نوع دو فرکانس محدوده بیشتری را پوشش می دهد؛ همچنین نرخ انتقال بالاتری نیز دارد.

اکسس پوینت تک فرکانس و دو فرکانس

هنگامی که قصد خرید یک اکسس پوینت را دارید ممکن است با عبارت تک فرکانس و یا دو فرکانس در کنار نامشان مواجه شوید. اکسس پوینت های تک فرکانس 1.5 G را پشتیبانی می کنند. همچنین نرخ انتقالی بین 150mbps تا 450mbps دارند. از طرفی دیگر اکسس پوینت های دو فرکانس به صورت همزمان 2.4 G و 5.8 G را پشتیبانی می کنند. نرخ انتقالشان بیشتر بوده و محدوده وسیع تری را تحت پوشش خود قرار می دهند.

اکسس پوینت دیواری

اگر قصد دارید اکسس پوینت مورد نظرتان کنار سایر تجهیزات قرار نگیرد، اکسس پوینت دیواری انتخابی مناسب برایتان خواهد بود. این اکسس پوینت ها در جای پریز برق و تلفن و همچنین ترانک نصب می شوند و محدوده قابل توجهی را پشتیبانی خواهند نمود.

از طرفی اکسس پوینت های دیواری بسیار جمع و جور بوده و فضای بسیار کمی را اشغال می کنند. نرخ انتقال این نوع اکسس پوینت ها معمولا بین ۱۵۰Mbps تا ۳۰۰ Mbps می باشد.

اکسس پوینت تجاری

از اکسس پوینت های تجاری برای شبکه هایی استفاده می شود که کاربران زیادی دارند. به عنوان مثال هتل ها، پاساژها، رستوران ه، شرکت ها و سازمان هایی با محیط گسترده نیاز به اکسس پوینت تجاری دارند.

این نوع نقاط اتصال علاوه بر اینکه دستگاه های زیادی را پشتیبانی می کنند، امنیت بالایی نیز دارند؛ بدین معنا که مدیر سازمان قادر خواهد بود با انجام تنظیماتی محدودیت های مورد نظر خود را اعمال کند. از طرفی دیگر اکسس پوینت های تجاری سرعت قابل قبولی را جهت اتصال کاربران به شبکه اختصاص می دهند.

اکسس پوینت مستقل

اکسس پوینت مستقل از جمله پرکاربرد ترین انواع اکسس پوینت ها به حساب می آید. بسیاری از افراد حداقل یک اکسس پوینت مستقل در شرکت های کوچک و یا خانه خود دارند.

این نوع اکسس پوینت قابلیت های زیادی ندارد و تنها می تواند اقداماتی از قبیل دسترسی، احراز هویت و پیاده سازی فایروال را انجام دهد. با این وجود به دلیل تنوع این نوع از اکسس پوینت ها، نمی توان محدوده پشتیبانی مشخصی را برای آن ها تعیین کرد.

اکسس پوینت داخلی و خارجی

از جمله انواع اکسس پوینت می توان به اکسس پوینت های داخلی و خارجی اشاره کرد. اکسس پوینت های خارجی در برابر باران و برف شدید، دمای بالا، رطوبت، دمای پایین و مواردی از این قبیل بسیار مقاوم هستند.

از طرفی دیگر سیگنال های قوی تری نسبت به اکسس پوینت های داخلی دارند و محدوده بیشتری را پوشش می دهند؛ اما اکسس پوینت های داخلی مقاومت کمتری داشته و مناسب استفاده درون ساختمان می باشند. مهم ترین مزیتی که نوع داخلی نسبت به خارجی دارد، قیمت ارزان تر آن می باشد.

اکسس پوینت کنترلی

یکی از پیشرفته ترین انواع اکسس پوینت، اکسس پوینت کنترلی است. امکان مدیریت متمرکز، رمزگذاری و پیکربندی تنها چند نمونه از قابلیت های آن می باشد. توجه داشته باشید برای انجام تنظیمات و همچنین پیکربندی این نقطه اتصال، نیاز به شخصی با دانش فنی بالا خواهید داشت.

همچنین به دلیل امنیت بسیار بالای آن قیمت زیادی نیز دارد. به همین دلیل استفاده از این اکسس پوینت تنها برای شرکت های بزرگ و یا سازمان هایی که مدیریت اطلاعات و امنیت داده هایشان از اهمیت بالایی برخوردار است، مناسب می باشد.

 

41902 - 021📞

021-91002204  /  021-91002202

09128884374  /   09128889281

آدرس: تهران – خیابان ولیعصر – روبروی پاساژ ایران- کوچه گیلان - ساختمان گیلان - پ 8 – واحد 5

 

مانیتورینگ شبکه

فهرست مطالب

مانیتورینگ شبکه چیست؟

مانیتورینگ شبکه عبارت است از فرآیند نظارت بر دسترسی، عملیات و عملکرد شبکه های پیچیده. این فرآیند شامل ردیابی و تجزیه و تحلیل اجزای شبکه مانند روترها، سوئیچ‌ها و فایروال‌ها و اتصالات بین آنها است. بعلاوه بررسی لایه های مختلف داده، نقاط انتهایی شبکه و پیوندها نیز جزو فرآیند مانیتورینگ شبکه به شمار می‌رود.

بررسی سلامت و عملکرد رابط‌های شبکه از نظر وجود خطا به تشخیص، بهینه سازی و مدیریت منابع مختلف شبکه چه از راه دور و چه نزدیک کمک می‌کند. نظارت بر شبکه با داده‌هایی به صورت جداول، نمودارها، چارت‌ها، داشبورد و گزارش ها به مدیران IT کمک می‌کند تا میانگین زمان تعمیر (MTTR) را کاهش دهند و مشکلات عملکرد شبکه را به صورت Real-Time حل کنند.

کسب و کارها به شبکه ها وابسته هستند و ابزارهای نظارت به دلایل زیر ضروری هستند:

  • اطلاعات مربوط به عملکرد هر دستگاه و رابط شبکه، همراه با سلسله مراتب آنها را ارائه می‌دهد.
  • عملکرد را در سطوح دستگاه‌ها و رابط با استفاده از معیارهای عملکرد تحلیل می‌کند.
  • تهدیدات را از قبل شناسایی می‌نماید.
  • هشدارها را ایجاد و از زمان های خاموش جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: انواع نرم افزارهای شبکه برای نظارت بر عملکرد شبکه

انواع مانیتورینگ

مانیتورینگ می‌تواند مبتنی بر Agent ، فاقد  Agent یا ترکیبی از هر دو باشد. اختلاف بر سر انتخاب بین هر کدام از این روش‌ها برای نظارت بر زیر ساخت شبکه، سرورها و رایانه‌ها زیاد است. شاید ترکیب این روش‌ها بتواند راهکار مناسبی برای مانیتورینگ شبکه باشد و خدمات، سیستم‌ها و برنامه‌ها را پوشش دهد.

مانیتورینگ بدون عامل Agentless: این پلتفرم به صورت فیزیکی به شبکه و در یک سرور یا ایستگاه کاری متصل می‌شود. مانیتورینگ بدون عامل به اطلاعات دسترسی هر سیستم یا سرویسی که می‌خواهید به آن نظارت کنید، نیاز دارد. از ویژگی‌های این روش این است که لازم نیست تا روی همه دستگاه‌ها نصب شود و می‌تواند به صورت اتوماتیک دستگاه‌های موجود در شبکه را کشف و دسته بندی کند. مشکل این روش این است که نیاز به یک سیستم قدرتمند اختصاصی برای اجرای نرم افزار دارد.

مانیتورینگ شبکه مبتنی بر Agent و Agentless

مانیتورینگ مبتنی بر Agent و Agentless

این نوع نظارت وابسته به پروتکل‌های مانیتورینگ همچون SNMP، WMI و … می‌باشد تا اطلاعات را با داده‌ها و آمار مربوط به سیستم به نرم افزار نظارت مرکزی انتقال دهد. این Agentهای مدیریت، درون سخت افزار و نرم افزار تعبیه شده‌اند و به شما اجازه مدیریت مرکزی و نظارت بر هر عامل اضافی نصب شده‌ای را می‌دهند. بنابراین از نظر فنی، آنها بدون عامل هستند، اما عامل نرم افزار واقعاً بطور طبیعی در سیستم عامل ساخته شده است.

مانیتورینگ مبتنی بر عامل Agent: این نوع مانیتورینگ اجازه می‌دهد تا داده‌های بیشتری را از یک سیستم داده شده جمع آوری، تجزیه و تحلیل و پردازش کنید. مانیتورینگ مبتنی بر عامل بیشتر راه حل‌ها را در مدل نرم افزار به عنوان سرویس(SaaS) ارائه می‌دهد. یعنی از طریق آن به نرم افزار نظارت دسترسی خواهید داشت.

فروشندگان نرم افزار و سخت افزار Agent هایی که برای پلتفرمشان طراحی شده را برنامه ریزی می‌کنند تا به طور خاص با آن ارتباط برقرار کنند. این مسئله می‌تواند دو جنبه مثبت و منفی داشته باشد.

جنبه مثبت داشتن agent هایی که فروشنده خاص دارند این است که آنها به شما بینشی می‌دهند که نظارت بدون عامل نمی‌تواند آنها را انجام دهد. از جنبه منفی، شما به پلتفرم وابسته هستید و مهاجرت به یک پلتفرم جدید منجر به از دست دادن داده‌های قبلی شما می‌شود.

نرم افزار مانیتورینگ سرور

ابزارهای مانیتورینگ سرور به کاربران کمک می‌کنند تا هر برنامه میزبانی را با ردیابی و نظارت عملکرد سرور شناسایی و مشکلات مربوط به آن را حل کنند. مانیتور سرور مدیریت برنامه کاربردی، دید و بینش بسیار خوبی نسبت به عملکرد سرورهای مختلف در زیرساخت IT شما فراهم می‌کند.

نظارت بر سرور و شبکه با نرم افزار مانیتورینگ شبکه

نظارت بر سرور و شبکه با نرم افزار مانیتورینگ

نرم افزار نظارت بر سرور یک ابزار ضروری برای مدیران سیستم‌هاست، زیرا امکان گزارش گیری خودکار، بررسی‌های برنامه ریزی شده و هشدارهای پیشگیرانه در مورد سلامت بسیاری از سرورهای شما را در محیط کار فراهم می‌کند.

نرم افزار نظارت بر سرور قادر به بررسی میزان استفاده از پردازنده، RAM، فضای هارد دیسک، دمای سیستم، هشدارهای سرور و ماشین مجازی و بررسی سلامت آرایه RAID است. چندین لایه فناوری در داخل این مجموعه‌های نرم افزاری وجود دارد و SNMP (پروتکل نظارت بر شبکه)، WMI (ابزار مدیریت ویندوز)، ICMP (پینگ) و PerfMon (مانیتور عملکرد مایکروسافت ویندوز) متداول‌ترین پروتکل‌های شبکه هستند.

نرم افزار مانیتورینگ سیستم‌های شبکه

با استفاده از نرم افزار مانیتورینگ شبکه می‌توانید به اجزای شبکه همچون دستگاه‌های ذخیره سازی، پایگاه داده، زیرساخت IT، ماشین مجازی و … نظارت کنید و اطلاعات دقیقی درباره وضعیت آنها به دست بیاورید. با استفاده از این نرم افزارها شما می‌توانید برخی اطلاعات را فیلتر یا آنها را دسته بندی کنید.

مانیتورینگ شبکه برای داشتن کیفیت بهتر مکالمه

هزینه تلفن در بستر شبکه کمتر از هزینه تلفن ثابت است و همین موضوع استفاده از این فناوری را گسترش داده است. یکی از چالش‌های تماس در بستر شبکه، کیفیت آن است. VoIP پروتکل انتقال صدا از طریق اینترنت است. نظارت بر VoIP باعث می‌شود تا مشکلات مربوط به کیفیت برطرف شود هر چند که مدیریت و عیب یابی تماس از طریق VoIP دشواری‌هایی نیز دارد. این مسئله به خصوص در فضای ابری (cloud) دشوارتر می‌شود.

اطلاعات مربوط به مکالمات در قالب بسته (packet) در شبکه رد و بدل می‌شود. از دست رفتن بخشی از اطلاعات، ترتیب ارسال اطلاعات و تاخیر آن مشکلاتی است که متوجه این شبکه‌هاست. با استفاده از نرم افزارهای مانیتورینگ می‌توان این فاکتورها را رصد و مشکلات مربوط به آن را در زمان کوتاه‌تری برطرف نمود و به این ترتیب بر کیفیت مکالمات شبکه تاثیر مثبت گذاشت.

مانیتورینگ شبکه داخلی

نظارت بر شبکه داخلی برای بررسی عملکرد شبکه بسیار اهمیت دارد.  برای مانیتورینگ شبکه داخلی شما به نرم افزار نیاز دارید تا به شما کمک کند از خرابی‌های بی وقفه جلوگیری کنید. ابزار نظارت و گزارش‌گیری درک درستی از وضعیت فعلی محیط در اختیار شما می‌گذارد. مانیتورینگ شبکه محلی LAN تنها راه برای حل مشکلات است. شما می‌توانید با کنترل شبکه، قبل از وقوع مشکل برای آن برنامه ریزی کنید و اثرات مخرب آن را کاهش دهید.

ابزارهای مانیتورینگ شبکه به شما درک درستی از شبکه می‌دهند و می‌توانید شبکه را به صورت کارآمدی مدیریت کنید. نرم افزارهای متنوعی برای نظارت بر شبکه وجود دارند که می‌توانید متناسب با بودجه یا کسب و کار خود بهترین نرم افزار مانیتورینگ شبکه را انتخاب نمایید.

 

41902 - 021📞

021-91002204  /  021-91002202

09128884374  /   09128889281

آدرس: تهران – خیابان ولیعصر – روبروی پاساژ ایران- کوچه گیلان - ساختمان گیلان - پ 8 – واحد 5

تعرفه پشتیبانی شبکه

15ژوئن

امروزه وجود شبکه های رایانه ای در ادارات و شرکت های بزرگ و کوچک یک ضرورت است. برای راه اندازی یک شبکه کامپیوتری فعال، نیاز به مجموعه ای از تجهیزات سخت افزاری و نرم افرای می باشد. نیاز به اشتراک گذاری دستگاه های مختلف در مکان های مختلف یک شرکت و اداره باعث شده است که راه اندازی شبکه برای کاهش هزینه های مالی و زمانی بسیار مأثر و مفید باشد. برای دریافت تعرفه پشتیبانی شبکه با شماره ( 41902-021 ) تماس بگیرید.

شرکت شبکه ارغوان با کادری مجرب از متخصصان و مهندسین شبکه اماده است تا خدمات طراحی، اجرا شبکه را به بهترین نحوه و مناسبترین قیمت انجام دهند. حفظ امنیت اطلاعات، عیب یابی برای جلوگیری از ایجاد اختلالات خرابکاران در شبکه های کامپیوتری باعث شده است تا پشتیبانی شبکه های کامپیوتری از اهمیت بسیاری برخوردار باشد. تیم پشتیبان شبکه ارغوان پس از سالها تجربه در زمینه شبکه های کامپیوتری آماده است تا با جدیدترین متد های روز دنیا پشتیبانی شبکه های کامپیوتری شما را بر عهده گیرند.

فهرست مطالب

تعرفه خدمات پشتیبانی شبکه

برای دریافت قیمت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری می توانید با شماره پشتیبانی شرکت (41902-021) تماس حاصل فرمائید.

در مقالات گذشته راجع به قرارداد راه اندازی و پشتیبانی شبکه و به طور کلی فاکتور های خدمات شبکه صحبت شده است. ما در این مقاله می خواهیم به بررسی تعرفه خدمات پشتیبانی شبکه بپردازیم.

خدمات پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری، به دلیل پیچیدگی، گستردگی و تفاوت شبکه ها، تعرفه و قیمت های متفاوتی برای هر مجموعه دارد; علاوه بر این موضوع، هر شرکت ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه، یکسری خدمات و فاکتور های خاص خود را دارد که بازهم رنج قیمت پشتیبانی شبکه را تغییر می دهد. به همین خاطر ممکن است وقتی به دنبال قیمت ها و تعرفه پشتیبانی شبکه می گردید با دیدن قیمت های متفاوت کمی گیج شوید.

قیمت پشتیبانی شبکه به عوامل و فاکتور های بسیاری وابسته است که البته گفتیم برای شرکت های متفاوت هم ممکن است این فاکتورها تغییر کند. در ادامه به بررسی مهم ترین موارد تاثیر گذار در محاسبه تعرفه پشتیبانی شبکه می پردازیم.

عوامل تاثیرگذار در قیمت خدمات پشتیبانی شبکه های کامپیوتری

  • تعداد تجهیزات موجود در شبکه کارفرما
  • تنوع سخت افزارهای شبکه
  • نرم افزارهای موجود درشبکه
  • فاصله موقعیت مکانی بین کارفرما و شرکت ارائه دهنده خدمات
  • نحوه ارائه خدمات پشتیبانی​ شبکه

تعداد تجهیزات موجود در شبکه کارفرما

هرچه تعداد تجهیزات شبکه مانند کامپیوترها، سرورها، پرینترها و… در مجموعه ای بیشتر باشد، هزینه پشتیبانی آن شبکه بیشتر خواهد شد. این افزایش قیمت به خاطر این است که پیمانکار باید برای پیکربندی و عیب یابی هر سیستم و تجهیزاتی زمان صرف کند و هرچه تعداد دفعات و ساعات بازدید از شبکه بیشتر باشد در نتیجه قیمت پشتیبانی شبکه بالاتر می رود.

تنوع سخت افزارهای شبکه

اگر در شبکه ای از تعداد زیادی دستگاه پیچیده و تخصصی استفاده شود، هزینه پشتیبانی آن نسبت به شبکه ای با سیستم های ساده تر، بیشتر می شود. این موضوع کاملا طبیعی است چون هرچه دستگاه ها تخصصی تر باشدنیاز به متخصص حرفه ای برای نصب، تعمیر و عیب یابی آن بیشتر می شود و پیمانکار می بایست افراد متخصص زیادی را به محل پروژه بیاورد که همین کار هزینه ی زیادی در بر دارد.

نرم افزارهای موجود درشبکه

همانطور که تجهیزات سخت افزاری در هزینه خدمات پشتیبانی شبکه تاثیر دارد، تمامی نرم افزارهایی ( مانند: DHCP، نرم افزارهای مجازی سازی، Active Director ، فایروال ها(Firewall) و… ) که روی سیستم ها نصب می شوند هم روی تعرفه پشتیبانی شبکه تاثیر به سزایی دارند. این نرم افزارها هم نیاز به متخصصان خاص خود دارد و همانطور که گفتیم، حضور متخصص وصرف وقت روی شبکه شما باعث بیشتر شدن قیمت پشتیبانی شبکه می شود.

فاصله موقعیت مکانی بین کارفرما و شرکت ارائه دهنده خدمات

هرچه میزان فاصله یا موقعیت مکانی بین کارفرما و شرکت ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه کمتر باشد (مثلا هردو در تهران باشد!)، هزینه های عبور و مرور و فرستادن تجهیزات و … کمتر می شود در نتیجه قیمت کلی قرارداد پایین می آید. اما اکثر فاصله بین پیامنکار و کارفرما بیشتر شود به همان میزان هزینه های پشتیبانی بیشتر خواهد شد.

نحوه ارائه خدمات پشتیبانی​ شبکه

عامل دیگری که بر قیمت پشتیبانی شبکه تاثیر میگذارد، نحوه ارئه سرویس های پشتیبانی شبکه است. به طور کلی به ۲ صورت شرکت های پشتیبانی شبکه، سرویس ارائه می دهند:

  • پشتیبانی حضوری
  • پشتیبانی غیرحضوری (تلفنی و یا دور کار با نرم افزارهایی مثل anydesk و…)

پشتیبانی غیر حضوری بخاطر اینکه زمان کمتری میگیرد و البته نیازی به هزینه رفتن به محل کارفرما (بخصوص اگر در شهر دیگری باشد) نیست، هزینه بسیار کمتری از پشتیبانی حضوری که پشتیبان شبکه باید در محل حاضر شود خواهد داشت.

 

 تعداد دفعات بازدید کارشناس شبکه

عامل مهم اخری که در تعرفه پشتیبانی شبکه تاثیر می گذارد، تعداد دفعات بازدید پشتیبان شبکه از مجموعه کار فرما در ماه است که با توجه به نیازهای شبکه ی کارفرما تنظیم می شود. هرچه تعداد روزهای بازدید بیشتر شود طبعا میزان افزایش قیمت ها هم بیشتر خواهد شد و بالاعکس.

** انتخاب بهترین تیم کارشناس شبکه برای پشتیبانی شبکه شما امری ضروریست!!

در بحث پشتیبانی شبکه، خیلی روی ارزان بودن قیمت ها توجه کنید؛ بلکه بهتراست در ابتدا نیازهای مجموعه خود را به خوبی بشناسید  و بعد در مورد  تخصص و کیفیت و تجربه شرکت های ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه اطمینان حاصل کنید. چرا که اگر اختلال و خرابی قابل توجهی در شبکه شما به وجود آید، هزینه جبران آن ممکن است چندین برابر بیشتر از هزینه قرارداد پشتیبانی شبکه شما شود.

شما می توانید با تماس با شرکت شبکه ارغوان از طریق بهترین و باتجربه ترین کارشناسان شبکه، از تجهیزات موردنیاز و  پیکربندی شبکه مناسب خودتان باخبر شوید . کارشناسان شبکه ارغوان با منصفانه ترین قیمت و تعرفه های پشتیبانی شبکه ، بهترین عملکرد را به شما ارائه خواهند داد.

جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره  41902-021 تماس حاصل فرمایید.

انواع کابل شبکه

08فوریه

در واقع کابل شبکه به سیم هایی گفته می شود که جنسی از مس و شیشه دارند. کاربرد انواع کابل شبکه برای اتصال و انتقال داده میان کامپیوترها و روترها و سوییچ ها و شبکه های استورج (میان اجزا و مولفه های شبکه) می باشد. کابل شبکه را می توان رسانه ای دانست که در واقع داده ها در آن جریان پیدا می کنند و از دستگاهی به دستگاهی دیگر انتقال داده می شود. حال که کاربردها را دانستیم می توانیم درباره انواع کابل شبکه گفت و گو کنیم.

خرید کابل شبکه شرکت لگراند از نمایندگی

فهرست مطالب

 تاریخچه کابل شبکه

سال هزار و هشتصد و چهل و چهار بود ساموئل مورس با ساخت تلگراف نخستین ایده ارتباط دیجیتالی را بنیاد نهاد. شاید فکر کنید آنچه که امروز در دسترس داریم با آنچه که مورس ارائه داد یکسان نیست، اما در پایان آنچه که روشن می باشد این است از دیدگاه پایه ای دو گام در یک راه هستند. شاید بزرگترین تفاوت آنها شتابی باشد که هر کدام ارائه می دهند. در میانه های سده نوزدهم میلادی بیشترین انتقال در ثانیه میانگین دو تا سه خط و نقطه در تلگراف بود، اما امروزه این انتقال به یک گیگابایت در ثانیه رسیده است.

چند سال بعد بود که امیل بودات فرانسوی ماشین چاپ تلگراف را ساخت که فرآیند آن به وسیله یک صفحه کلید و کد پنج بیتی رخ می داد. در این روش پیام های تلگرافی به صورت مجازی ارسال و دریافت می شد. هر چند امروزه نیز در ارتباط سریالی از baud rate که برگرفته از نام همین دانشمند است بهره برده می شود. سال های بعد کدهای هفت بیتی با 128 کاراکتر و هشت بتی با 256 کاراکتر ساخته شد.

در چهل سال گذشته سرعت ارتباط فزونی یافته و این روابط میان کامپیوترها به یک موضوع پایه ای تبدیل شده است. با وجود ارائه استانداردهای گوناگون اما آنچه روشن است، نیاز به تجهیزات بیشتر و بهتر روز به روز بیشتر احساس می شود.

انواع کابل شبکه و کاربرد آنها

انواع کابل شبکه

درباره انواع کابل های شبکه باید گفت که انواع گوناگونی دارند و گزینش گونه مناسب کابل شبکه به این بستگی دارد که سیستم دارای چه نوع ساختار و توپولوژی می باشد. معماری سیستم و اینکه بزرگی شبکه به چه اندازه است از دیگر عواملی است  در این موضوع تاثیرگذار است. هر چند پروتکل به کاربرده شده نیز از دیگر عوامل مهم در گزینش کابل شبکه است.

اگر شما پیش از هر چیز کابل شبکه را به درستی بشناسید و بدانید چه پیوندی با دیگر ویژگی هی شبکه دارد سبب می شود در آیند بی نیاز از عیب یابی باشید که می تواند ساعت ها از شما زمان بگیرد. حتی اگر درباره کابل شبکه اطلاعات کمی دارید خواندن این مطلب کمک می کند تا با همه ابعاد آن اشنا شوید.

در شبکه های محلی که LAN نام دارد و در شبکه  های WAN نوع کابل شما نقش مهمی دارد هر چند در گزینه نخست گزینش نوع کابل کشی شبکه بر عهده شماست اما نوع  دوم اپراتور تصمیم می گیرد که چه نوع کابل کشی شبکه کند.

کابل مورد نیاز شبکه انواع گوناگونی دارد. از کابل زوج به هم تابیده که  twisted pair و کابل Unshielded Twisted یا UTPنامیده می شود. نوع دیگر کابل شبکه کابل کواکسیکال است. کابل چند جفتی و رسانهه های دیگر به نام بی سیم و وایرلس هم وجود دارد که به آن وای فای می گویند.

انواع کابل شبکه از نظر جنس

در شبکه های  LAN دو نوع کابل شبکه اصلی وجود دارد. این تقسیم بندی بسته به جنس کابل انجام می پذیرد.

کابل شبکه مسی

انتقال سیگنال ها در در سیم های مسی با بهره گیری از جریان الکتریکی و ولتاژ انجام می شود. کابل مسی بیشتر در سیم کشی های کوتاه مانند داخل داکت و میان کامپیوتر ها و وال پلیت هها و کابل های پچ و یا اتصال های اینتر کانکت است. هر اندازه در کابل مس بیشتری به کار برود کابل شبکه توانایی بیشتری در پهنای باند خواهد داشت.

انوع کابل مسی
  • کابل کواکسیکال: که شامل THINNET و THICKNET است و بیشتر صنعت کاربرد دارد.
  • کابل زوج به هم تابیده: که خود آن نیز دو نوع دارد که در دنبال مقاله به آن می پردازیم.

کابل شبکه فیبر نوری

کابل شبکه فیبر نوری

کابل شبکه فیبر نوری ساخته شده از شیشه است و سیگنال را با پالس و امواج نوری منتقل می نماید. کابل فیبر نوری بیشتر در اتصال هایی که میان ساختمان ها انجام می شود و یا ارتباط هایی که پالس با سرعت بسیار بالا انجام می شود به کار می رود. جاهایی که پهنای باند باید باشد مانند مراکز داده ها و یا اینکه گنجایش بالایی باید وجود داشت باشد، مانند فرودگاها و بانک ها و . . . . از فیبر نوری بهره برده می شود تا حجم بالایی از داده را به آسانی بتوان انتقال داد.

فیبرهای نوری انواع گوناگونی دارند ک در زیر آورده می شود.

  • INGLE MODE است که هنگامی کاربرد دارد که فاصله بسیار دور باشد.
  • MULTI MODE نوع دیگری از فیبرهای نوری است که کاربردش برای مواردی است که ظرفیت و گنجایش بالایی مورد نیاز است.

کابل زوج به هم تابیده  Twisted Pair

بی گمان گسترده ترین کابل های شبکه را می توان کابل های زوج به هم تابیده نامید که در انگلیسی به آن  TWIISTED PAIR می گویند. از شبکه های محلی گرفته (LAN) گرفته تا دفاتر، فروشگاه ها و مغازه ها نمونه هایی از دامنه کاربرد و گستره به کارگیری کابل های زوج به هم تابیده است. کابل زوج بهم تابیده را می توان در بسیاری از شبکه های اترنت هم یافت.

چهار جفت سیم نازک این کابل ها را تشکیل می دهند که در کنار هم زیر روکش بیرونی قرار می گیرند. دلیل اینکه کابل زوج به هم تابیده تا این اندازه کاربرد دارند در دنباله مقاله می آوریم.

نویز پذیری در کابل های زوج به هم تابیده

در هر اینچ از هر جفت از این سیم با پیچش خاصی در م پیچیده می شوند تا هم روی جفت های دیگر تداخل سیگنالی یا CROSSTALLK پدید نیاورند و هم دیگر دستگاه های الکتریکی روی آنها تاثیر نگذارد. هر چه سیم های جفت بیشتر تابیده شوند هم نرخ انتقال افزایش می یابد و هم بهای سیم افزون تر خواهد شد. این پیچش ها به خودی خود می توانند دسته بندی انواع کابل شبکه را زیر عنوان  CAT  یا CATEGORY به وجود آورند که به آن هم می پردازیم.

پرسشی که به وجود می آید و چالش بسیاری به همراه دارد در مورد نویز پذیری این کابل شبکه است. باید بدانید هر چه پیچش  و تابیدن جفت سیم ها به دور هم بیشتر انجام شود نویزپذیری هم به شکل چشم گیری کاهش می یابد چون تداخل الکترومغناطیسی هم کمتر می شود. نکته بارز دیگری در همین راستا کاهش افت سیگنال است. بهبود پنای باند ویژگی دیگری است که در اثر پچیش و تابیدن بیشتر کابل شبکه پدید خواهد آمد. تداخل الکترومغناطیسی معادل عبارت ElectroMagnetic Interference است که به صورت کوتاه شده EMI هم نامیده می شود.

انواع کابل زوج به هم تابیده  Twisted Pair

برای اینکه یک شبکه را به درستی راه اندازی کنید پیش از هر چیز باید کابل های شبکه را به خوبی بشناسید. انواع کابل شبکه زوج به هم تابیده را به صورت کامل برای شما بازگو می کنیم.

کابل Unshielded Twisted یا UTP

کابل شبکه Unshielded Twisted یا UTP

کابل Unshielded Twisted یا UTP  کابلی است که در آن سیم های به هم تابیده بدون هیچ شیلدی هستند.  و بیشتر در اترنت به کار می رود. نام استاندارد این نوع کابل شبکه U/UTP است.

ارزان ترین کابل از میان همه کابل های شبکه، کابل شبکه U/UTP است چون هیچ  گونه شیلد و پوششی روی آن وجود ندارد بنابراین در شبکه هایی به کار می رود که اهمیت داده ها چندان زیاد نیست.

کابل Shielded Twisted Pair یا STP

کابل شبکه Shielded Twisted Pair یا STP

SONY DSC

کابل Shielded Twisted Pair یا STP که زوج به هم تابیده دارای پوشش و شیلد است و در شبکه های توکن رینگ و Gigabit Ethernet به کار می رود.

این کابل شبکه را در محیط هایی به کار می برند که نویز بیشتری وجود داد. برای نمونه در کابل کشی هایی که فاصله طولانی است و یا هنگامی که کابل شبکه نزدیک جایی است که مدان مغناطیسی کابل برق در آن قرار دارد.

در این دسته از کابل ها شیلدها به شیوه های گوناگونی به دور سیم ها پیچید می شوند. اگر در نام فایل  STP  حرف F  آورده شود یعنی درای فویل می باشد و اگر حرف S نوشته شود  یعنی شیلد یا محافظ دارد.

برای اینکه از نویز پیشگیری شود از فویل بهره برده می شود اما برای تخلیه اثرهای القایی و الکتریسیته ساکن به سیستم اِرت در ساختار کابل شبکه STP از شیلد سود می جویند.

انواع گوناگونی از کابل شبکه دارای شیلد  STP  وجود دارد که آن ها را بیشتر بررسی می کنیم تا به سادگی بتوانید تفاوت آن ها را درک کرده و آن ها را بشناسید.

انواع کابل شبکه شیلد دار یا STP

انواع کابل شبکه شیلد دار یا STPدر شبکه بندی کامپیوترها ما دارای هفت نوع کابل شبکه دارای شیلد هستیم. این هفت نوع عبارتند از:

  • U/FTP: یک فویل دور هر جفت سیم وجود دارد.
  • F/UTP: یک فویل دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم ها وجود دارد.
  • S/UTP: یک شیلد دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم ها وجود دارد.
  • SF/UTP: یک شیلد و یک فویل، دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم ها وجود دارد.  به آن STP هم گفته می‌شود.
  • S/FTP: یک فویل دور هر جفت سیم و یک شیلد دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم ها وجود دارد.
  • F/FTP: یک فویل دور هر جفت سیم و یک فویل دور کل سیم ها وجود دارد.
  • SF/FTP: محافظ و پوشش بافته شده در کنار فویل دور سیم ها وجود دارد و هر جفت سیم هم دارای فویل هستند که البته در میان کابل های شبکه از همه گران تر است. تا کنون  با انواع کابل شبکه زوج به هم تابیده آشنا شدید به سنجش انواع کابل شبکه می‌پردازیم که با نام Category یا Cat مطرح می‌شود

Cat یا Category در انواع کابل شبکه

کابل های UTP گستره و گوناگونی بسیاری دارند بنابراین؛ می توان در کارهای بسیاری از آن ها بهره برد. از ویژگی های آن آسان بودن کار با آنها است و به سادگی نصب  می شود و می توان آن ها را گسترش داد و یا عیب یابی کرد.  بیایید نگاهی بیندازیم به انواع کابل شبکه. پرسرعت ترین کابل شبکه کابل Cat6 و Cat7 است.

آنچه برای ما روشن شده است این می باشد که هر چه عدد cat بیشتر باشد،  دارای فناوری نوین تری هستیم که از نظر پهنای باند و نرخ انتقال سرعت و همچنین کاهش میزان نویزپذیری را خواهیم داشت. برای نمونه در cat 5e نرخ انتقال داده نسبت بهcat 5  بهبود یافته و یا پهنای باند cat 6a نسبت به cat6 دو برابر شده است. از سودی دیگری هم میزان تابیده شدن جفت سیم ها به دور هم در Cat ها متفاوت است که همان طور که گفتیم بر میزان نویزپذیری کابل شبکه کامپیوتری تاثیرگذار است.

کابل شبکه  Cat1

این گونه از کابل ها در سال 1985 بود که به بازار آمد و برای انتقال صدا و سیستم تلفن کاربرد دارد. این کابل شبکه،  تابیده و توییست نیست و همچنین از ترافیک و شبکه هم پشتیبانی نمی کند. شرکت های مخابراتی که ISDN و PSDN ارایه می‌کنند از کابل Cat1 UTP استفاده می‌کنند آنها سیم کشی میان مکان کاربر تا شبکه مخابراتی با کابل cat 1 انجام می‌شود.  در برخی خانه های قدیمی  شاید هنوز بتوان کابل Cat1 UTP را یافت. اما در خانه های جدید تر کابل Cat1 UTP با کابل Cat3 UTP یا کابل Cat5 UTP جایگزین نوع اول شده است. بقیه cat ها ویژه شبکه هستند و می‌توانند ترافیک تلفن و شبکه کامپیوتری را پشتیبانی کنند.

کابل شبکه cat1

کابل شبکه Cat2

کابل Cat2 UTP چهار سیم دارد  که هر کدام دو به دو به هم پیچانده می شوند وکاربرد آن در شبکه های تورکن رینگ است. و اغلب در شبکه های توکن رینگ استفاده می‌شوند. سرعت کابل شبکه Cat2 UTP حداکثر ۴ Mbps است. به کار بردن این نوع از کابل شبکه چندان رایج نیست و ممکن است در سیستم‌های تلفنی قدیمی دیده شود به ویژه که دارای پشتیبانی  از استانداردهای TIA/EIA-568 پشتیبانی نمی‌شود.

کابل شبکه Cat3

کابل  Cat3 UTP دارای ۴ جفت سیم مسی به هم تابیده است و بیشتر در شبکه های توکن رینگ و ۱۰BaseT استفاده می‌شوند ( و حرف T روی آن نشان دهنده TWIST  است.  و می تواند تا سرعتی برابر با ۱۰ Mbps را پشتیبانی نماید. از کت ۳ به بعد فاصله های تا ۱۰۰ متر را می‌توان کابل کشی کرد. شاید نوز در برخی سیستم های تلفنی قدیمی از کابل Cat3 UTP کاربرد دارد. حداکثر پهنای باند در کابل Cat3 UTP برابر با ۱۶ مگاهرتز است.

کابل شبکه cat3

کابل شبکه Cat4

کابل Cat4 UTP دارای ۴ جفت سیم مسی به هم تابیده است و اغلب در شبکه های توکن رینگ استفاده می‌شوند و تا سرعت ۱۰ Mbps را پشتیبانی می‌کنند. امروزه بسیار کم از این  نوع از کابل استفاده می‌شود.

کابل شبکه Cat5

کابل Cat5 UTP دارای ۴ جفت سیم مسی به هم تابیده است که با جک RJ45 همراه است.  تفاوت cat 3 و cat 4 با cat 5 این است که در cat5 اغلب در شبکه های توکن رینگ، اترنت و فست اترنت Fast Ethernet استفاده می‌شوند و تا سرعت ۱۰۰ Mbps را پشتیبانی می‌کنند. حداکثر پهنای باند در کابلCat5  UTP برابر با ۱۰۰ مگاهرتز است.

چون میزان پیچش جفت سیم ها در هر اینچ، در کابل Cat5 UTP بیشتر از Cat3 UTP است، سرعت بیشتر و طول بیشتری برایمان فراهم می‌کند.

کاربرد کابل Cat5 UTP در شبکه های خانگی و کاری است. برای استفاده در فواصل بیش از صد متر باید از پل یا دیگر تجهیزات شبکه استفاده کرد وگرنه شبکه دچار اختلال می‌شود مثلا ممکن است باعث گم شدن بسته و کاهش سرعت انتقال شود.

کابل شبکه cat5

تفاوت کابل شبکه cat5e با کابل شبکه cat6

کابل شبکه Cat5e

کابل Cat5e UTP اغلب در شبکه های اترنت و فست اترنت Fast Ethernet و گیگابیت اترنت Gigabit Ethernet استفاده می‌شوند. سرعت کابل شبکه Cat5e UTP حداکثر ۱ Gbps و حداکثر پهنای باند در کابل آن برابر با ۱۰۰ مگاهرتز است.

کابل شبکه Cat6

کابل Cat6 UTP بیشتر در شبکه های گیگابیت اترنت Gigabit Ethernet و ۱۰ G Ethernet استفاده می‌شوند و می تواند تا پنجاه و پنج متر را،  تا سرعت ۱۰ Gbps را پشتیبانی می‌کنند. و اگر این فاصله به صد متر برسد به ۱ Gbps کاهش می یابد.  حداکثر پهنای باند در کابلCat6  UTP برابر با ۲۵۰ مگاهرتز است.

کابل Cat6 UTP مشابه کابل Cat5e UTP و تنها یک تفاوت دارد و آن این است که جداکننده ای فیزیکی میان چهار جفت سیم قرار می گیرد تا جلوی تداخل های الکترومغناطیسی را بگیرد. اگر کابل های Cat6 UTP در کابل کشی ها را به کار می برید باید توجه داشته باشید که دیگر اجزا مانند جک ها، پچ پنل و پچ کورد و … هم از همین استاندارد پیروی کنند و دو انتهای کابل هم به درستی جک زده شود.

کابل شبکه cat6a و کابل شبکه cat7

کابل شبکه Cat6a

سال دو هزار و نُه بود که کابل شبکه CAT6A UTP به بازار آمد و بیشترین کاربردش در در شبکه های گیگابیت اترنت Gigabit Ethernet و ۱۰ G Ethernet است.  و تا سرعت ۱۰ Gbps را پشتیبانی می‌کنند. حداکثر پهنای باند در کابل Cat6a  UTP برابر با ۵۰۰ مگاهرتز است.

کابل شبکه Cat7

کابل Cat7 UTP اغلب در شبکه های گیگابیت اترنت Gigabit Ethernet و ۱۰  G Ethernet استفاده می‌شوند و تا سرعت ۱۰ Gbps را پشتیبانی می‌کنند. حداکثر پهنای باند در کابلCat7  UTP برابر با ۶۰۰ مگاهرتز است.

این کابل شبکه در دیتاسنترها و برقراری ارتباطات Backbone میان سرورها و سوییچ های شبکه و دستگاه های استوریج استفاده می‌شود.

اگر  می خواهید کابل های ررا  Cat7 UTP در کابل کشی ها به کار ببرید توجه به این نکته مهم است که دیگر اجزا مانند جک ها،  پچ پنل و پچ کورد و … هم دارای همین استاندارد باشند و دو انتهای کابل هم به درستی جک زده شوند.

در ساختار کابل Cat7 UTP هر جفت سیم دارای یک شیلد است و  شیلد دیگر سیم ها در بر گرفته است.

جک شبکه rj45

جک RJ45

کابل های UTP با کانکتورها و جک های استانداردی کار می‌کنند. نام جک و کانکتور به کار رفته در آنها جک RJ45 است که کانکنتوری ۸ پینه که به وسیله شرکت تلفن طرراحی شده است. RJ45 شبیه کانکتور تلفن RJ11 است اما روی هم رفته دارای پهنای بیشتری است تا بتواند پین های بیشتری را درون خود جای بدهد.

۴ رنگ اصلی کابل شبکه

کابل های UTP از چهار جفت سیم هستند که رنگ بندی متفاوتی دارد و از رنگ های آبی، سبز و نارنجی و قهوه ای تشکیل شده اند.

اگر شبکه گیگابایت اترنت باشد چهار جفت سیم وجود دارد  اما در صورتی شبکه های معمولی هدف باشد و سعت میان در تا صد مگابایت در ثانیه باشد تنها از دو جفت استفاده می شود. این سیم ها تنها داده ها و دیتاهای مورد نظر را دریافت کرده و میان دو دستگاه به کاربرده می شود.

در شبکه های گیگابیت اترنت، از هر چهار جفت سیم استفاده می‌شود اما در شبکه های معمولی با سرعت ۱۰ و ۱۰۰ مگابیت در ثانیه،  فقط جفت ۲ و ۳ استفاده می‌شود. این سیم ها برای انتقال دیتا یعنی ارسال و دریافت دیتا بین دو دستگاه استفاده می‌شوند.

هر جفت سیم دو سیم در خود دارد که یکی از آنها رنگی است و دیگر راه راه سفید است. برای نمونه سبز و سبز راه راه در جفت یک و قهوه ای و قهوه ای راه راه در جفت دوم. این جفت ها با رنگ های مشابه در هم تنیده  شده اند  اما برای اینکه اترنت خود را مطمئن سازی کنید نباید این پیچش ها باز شوند. هر چند برای جَک زدن،  باز کردن پیچش ها در اندازه یک سانتیمتر نیاز است.

سبز و نارنجی برای شبکه های اترنت با سرعت ۱۰ و ۱۰۰ مگابیت در ثانیه طراحی شده اند.  اگر گیگابیت اترنت هم ساپورت شود رنگ قهوه‌ای و آبی هم استفاده می‌شود. آبی و قهوه‌ای را برای اترنت ثانوی و یا اتصال تلفن می‌توان استفاده کرد. البته چنین کاربردی توصیه نمی‌شود چرا که UTP ها از پایه مناسب کابردهای ساخته نشده اند.

کاربرد رنگ های کابل شبکه

رنگ خود کابل های شبکه زوج به هم تابیده،  متفاوت است.  هر رنگ کابل،  نشان دهنده برند تولید کننده کابل و Cat آن کابل است. مثلا برندرکس Brand Rex،  کابل‌های Cat6 را با رنگ بنفش و Cat5 را با رنگ طوسی تولید می‌کند.  یا مثلا Legrand، کابل‌های CAT6 را با رنگ آبی و Cat7 را با رنگ زرد تولید می‌کند.

همه شرکت هایی که کابل های کابل شبکه OUTDOOR تولید می کنند رنگ مشکی را برای آن برمی گزینند. کابل OUTDOOR باید این ویژگی را داشته باشد که در فضای باز زیر باد و باران و آفتاب و حتی جویده شدن توسط حیوانات پایداری از خود نشان دهند.

رنگبندی و استاندارد T568A و T568B در کابل شبکه UTP

پیش از هر چیز باید بدانیم که کابل های زوج به هم تابیده چگونه به کار برده می شوند و کاربرد انواع رنگ های کابل شبکه را بررسی نماییم. این که سیم ها با چه تربیتی قرار بگیرند در کابل UTP  مهم می باشد و اگر ترتیب استاندارد آنها رعایت نشود کابل کار نخواهد کرد. دو استاندارد T568A  و T568B در زمینه ترتیب سیم‌ها وجود دارد به طور کلی دو استاندارد رایج در سیم کشی وجود دارد که استاندارد T568A  و  T568B نام دارد. استاندارد T568A را EIA هم می‌نامند.  همچنین استاندارد T568B را AT&T هم می‌نامند

نکته ای که بسیار مهم است و هرگز نباید فراموش شود این است که؛ هنگام رو برو شدن با شبکه ای که پیشتر راه اندازی شده است باید چک نمایید که کدام از این دو استاندارد مورد نظر بود است تا با همان استاندارد کار را انجام داده و دنبال کنید وگرنه دچار چالش خواهید شد.

در استاندارد T568A و T568B،  همواره شماره پین فرد،  یعنی ۱ و ۳ و ۵ و ۷،  برای سیم های راه راه هستند و باید برای آنها به کار برده شود.

استفاده از استاندارد T568A در کابل شبکه

استاندارد T-568A در جک RJ45

در این استاندارد،  جای سیم های سبز و نارنجی که در استاندارد T568B دیده بودیم جا به جا خواهند شد.  بدین ترتیب جفت های ۱ و ۲ در ۴ پین وسط قرار می‌گیرند.  این استاندارد با اتصالات صوتی شرکت تلفن سازگاری بیشتری خواهند داشت.  چون در RJ11 هم،  جفت ۱ و ۲ در ۴ پین وسط قرار دارد.  نحوه قرارگیری سیم های رنگی کابل شبکه در استاندارد T568A را در تصویر زیر می‌بینید.

کابل شبکه کراس و کابل شبکه استریت چیست؟

باید بدانید که در هر صورت هر  دو استانداردT568A  و T568B مانند هم کار می‌کنند اما تفاوت آنها در ترتیب قرارگیری سیم ها در کنار یکدیگر است (جفت دو و سه با هم جابه جا می‌شوند). اگر در یک کابل این دو استاندارد ترکیب شوند کابل کراس Crossed  یا Crossover که معنی فارسی ضربدری می شود، خواهیم داشت و اگر در یک کابل با هم ترکیب نشوند و فقط یک استاندارد در هر دو سر کابل استفاده شود، کابل استریت  Straight Through  خواهد بود که در فارسی  به آن مستقیم هم گفته می‌شود، خواهیم داشت.

اتصال PC به هاب و سوییچ، مهم ترین کاربرد کابل استریت است. اتصال مستقیم دو PC به هم بدون استفاده از هاب و سوییچ،  مهم ترین کاربرد کابل کراس است البته برای اتصال دو هاب هم می‌توان از کابل ضربدری استفاده کرد.

درون هاب مداری وجود دارد که وظیفه انجام کراس را بر عهده دارد بنابر این تنها لازم است که کابل استریت را از پی سی به هاب وصل کنید اما اگر از هاب استفاده نکنیم، باید کراس کردن را به صورت دستی انجام دهیم یعنی از کابل کراس استفاده کنیم.

در کابل کراس، ارسال یا ترنزمیت (TX) یک پی سی به دریافت یا ریسیو (RX) پی سی دیگر وصل می‌شود و برعکس.

توجه داشته باشید که در اترنت های گیگابیتی نیازی به کابل شبکه کراس نیست و از کابل شبکه استریت استفاده می‌شود که دو انتهای آن به صورت اتوماتیک توسط کارت شبکه کراس می‌شود. این کار MDIX نام دارد.  امروزه اکثر سوییچ ها از ویژگی Auto-MDIX  پشتیبانی می‌کنند.

وظیفه رشته های کابل شبکه

کابل شبکه ۸ رشته سیم دارد و وظیفه هر رشته کابل شبکه متفاوت است. این تفاوت بستگی به این دارد که از چه نوع کابلی استفاده می‌کنید: کابل شبکه کراس یا کابل شبکه استریت. در اینجاست که کاربرد رنگهای کابل شبکه بیشتر از پیش مشخص می‌شود.

همان طور که  تا اینجا به درستی دانسته اید که در کابل شبکه کراس،  از جفت سیم سبز برای دریافت یا Receive و از جفت سیم نارنجی برای ارسال یا Transmite در یک سمت کابل استفاده می‌شود. در سمت دیگر کابل از جفت سیم سبز برای ارسال یا Transmite و از جفت سیم نارنجی برای دریافت یا Receive استفاده می‌شود. همان طور که گفتیم در کابل شبکه کراس، ارسال یا ترنزمیت (TX) یک پی سی به دریافت یا ریسیو (RX) پی سی دیگر وصل می‌شود و برعکس.

در کابل شبکه استریت، جفت سیم سبز برای ارسال در یک سوی از کابل و دریافت در سوی دیگر کابل به کار برده می شوند.  جفت سیم نارنجی برای ارسال در یک سمت کابل و دریافت در سمت دیگر کابل استفاده می‌شود.

نگهدارنده کابل شبکه چیست؟

نگهدارنده کابل شبکه که معادل کیبل منیجر Cable Manager است برای آرایش و مرتب کردن سیم ها و کابل های داخل رک (پچ کورد،  کابل برق و کابل شبکه) استفاده می‌شود.

انواع نگهدارنده کابل شبکه عبارتند از:

  • نگهدارنده افقی
  • عمودی
  • قلاب دار
  • درپوش دار

انواع لیبل و شماره کابل شبکه

انواع لیبل کابل شبکه برای تفکیک و مشخص کردن کابل های شبکه استفاده می‌شود تا به راحتی به کابل موردنظرمان دست یابیم. در این صورت؛ سرعت عیب یابی شبکه بالا خواهد رفت.

لیبل دورِ کابل شبکه و لیبل پشت چسب دار، از جمله انواع لیبل کابل شبکه برای لیبل گذاری است.

 

41902 - 021📞

021-91002204  /  021-91002202

09128884374  /   09128889281

آدرس: تهران – خیابان ولیعصر – روبروی پاساژ ایران- کوچه گیلان - ساختمان گیلان - پ 8 – واحد 5

 

سویچ های سیسکو بهمراه لوگو سیسکو

به جرات میتوان گفت امروزه سوئیچ سیسکو سنگ بنای معماری شبکه بدون مرز است. قابلیت توسعه پلتفرم به همراه خدمات هوشمند این محصولات ارزش فوق العاده ای را به سازمان ها و شرکت ها داده است. شرکت هایی که از مزایای ایجاد و توسعه شبکه در کسب و کار خود با خبراند و از آن به بهترین شکل استفاده میکنند. میپرسید چطور؟ علاوه بر اینکه در این مطلب با پاسخ این سوال آشنا خواهیم شد، شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید سوئیچ سیسکو با مشاوران ارغوان نت تماس بگیرید.   (تماس با ما)

فروشگاه ارغوان نت نمایندگی برند سیسکو در ایران

چرا باید از سوئیچ ها استفاده کنیم؟

سوئیچ سخت افزاری است که وظیفه دریافت و انتقال پیام ها را بر عهده دارد. زمانی که در یک شرکت شبکه اجرا میشود، پیام ها از طریق تجهیزات شبکه جا یه جا میشوند. کاربرد سوئیچ نیز همین جا است. اینکه پیام را از فرستنده دریافت و به مقصد موردنظر فرستنده، ارسال نماید.

از مزایای این محصولات میتوان به افزایش دسترسی به پهنای باند، بهبود عملکرد شبکه و کاهش ترافیک بسته های داده اشاره کرد.

با رواج روزافزون شبکه ها و محبوبیت هر چه بیشتر تجهیزات آن، شرکت های بسیاری شروع به طراحی و تولید این محصولات کرده اند. یکی از این تولیدکنندگان خوش نام، شرکت سیسکو است. سوئیچ سیسکو سخت افزار مشهور و پرطرفدار بازارهای جهانی است. ساخت خوب، نرم افزار مناسب، نصب آسان و دوام بالا از جمله دلایل انتخاب این محصول توسط شرکت ها و پشتیبان های شبکه است.

چرا سوئیچ سیسکو بخریم؟

همه ما میدانیم بروز اختلال در شبکه یک شرکت، به معنای توقف کامل کسب و کار است. از این رو استفاده از تجهیزات به روز، باکیفیت و با طول عمر بالا از الزامات موفقیت در بازار امروزی است. دلیل پیشنهاد سوئیچ شبکه سیسکو به شما نیز همین امر است.

برتری سوئیچ سیسکو نسبت به بقیه رقبا چیست؟

به کارگیری محصولات شرکت معتبری مانند سیسکو، به معنای پیشگیری از خرج های بیشتر، بهبود عملکرد و توسعه هر چه سریعتر کسب و کار شما است. دقیقا امری که با استفاده از سوئیچ سیسکو به دست می آید.

طی ارزیابی های سالانه، شرکت سیسکو همواره به عنوان پرچمدار تولیدکنندگان تجهیزات شبکه شناخته میشود. ولی دلیل این انتخاب چیست؟

بهره گیری از کارشناسان آموزش دیده و خبره

محصولات شرکت سیسکو توسط متخصصان برتر حوزه IT و شبکه طراحی و تولید میشوند. افرادی که تمام مباحث این علم را فرا گرفته اند و با چم و خم کار آشنایی دارند. علاوه بر دانش، تجربه نیز دیگر ویژگی مهم در تیم شرکت سیسکو است. این کارشناسان پیش از عرضه محصولات به بازار، آنها را از لحاظ پیکربندی، نگهداری و عیب یابی بررسی میکنند. اگر طی این مراحل، محصول عملکرد موفقیت آمیزی از خود نشان داد، سپس آن را به دست مشتری میرسانند.

نرم افزار کاربردی Cisco One

نرم افزار کاربردی Cisco One

برای اینکه سویئچ سیکو بتواند کارآیی بهتری داشته باشد، به یک نرم افزار قدرتمند و همه جانبه نیاز دارد تا بتواند مسئولیت های خود را به نحو احسن تکمیل نماید. مورد بعدی که محصولات این شرکت را به یک محصول رده بالا مبدل میکند، نرم افزار Cisco One است.

این پلتفرم شما را قادر میسازد تا بتوانید برای مرکز داده یا شبکه گسترده خود نرم افزار و برنامه های موردنیاز را بخرید و به دامنه ها دسترسی داشته باشید. ولی نکته جالب آنها اینجاست؛ از آنجایی که این موارد به سخت افزار خاصی وابسته نیستند، توسعه شبکه شما را نیز ساده تر میسازند.

امنیت بالا در سوئیچ های سیکسو

دلیل بعدی که باعث میشود تا خرید سوییچ سیسکو یک انتخاب بهینه باشد، امنیت ارائه شده محصولات این شرکت است. هر جزء و بخشی از شبکه شما میتواند مورد حمله رقبا یا هکرها قرار بگیرد. خوشبختانه سیسکو با تعبیه سنسورهای هوشمند در سوئیچ های خود، به سرعت ناهنجاری و اختلالات را شناسایی کرده و از بروز خطرات بزرگتر جلوگیری میکند.

سیسکو سال ها است که صدر جدول تولیدکنندگان برتر در جهان قرار میگیرد. فروش بالای سوئیچ های ساخته شده توسط این شرکت نیز گواهی بر این ادعا هستند.

 

برای مشاهده ادامه مطلب و خرید سوئیچ های سیسکو روی اینجا کلیک کنید.

خرید مودم VMG5301-T20A,ثبت نام VDSL مخابرات,تفاوت مودم ADSL و VDSL

05دسامبر

چند وقت پیش بود که وزیر ارتباطات و فناوری خبر چهار برابر شدن سرعت اینترنت در برخی نواحی کشور داده بود. بر این اساس طرح ارتقاء مودم های ADSL با مودم های VDSL  که از لحاظ کیفیت و سرعت چند برابر بیشتر است اقدام شد. استان تهران و قم اولین استانهایی از کشور هستن که به این تکنولوژی دسترسی پیدا می کنند. به در ادامه به نحوه ثبت نام VDSL مخابرات و شرکت شاتل می پردازیم. برای خرید مودم ADSL  نیز می توانید از طریق سایت فروشگاه تجهیزات شبکه ارغوان اقدام کنید.

سرعت بالای مودم های VDSL به کاربران این امکان را می دهد تا با سرعت 52 مگابیت بر ثانیه اطلاعات را از اینترنت دانلود و با سرعت 16 مگابیت بر ثانیه اطلاعات خود را آپلود کنند. برای استفاده از این فناوری نیاز به استفاده از کابل های فیبر نوری بوده که در این دو شهر خوشبختانه تامین شده و زیر ساخته های مورد نیاز انجام شده است. همچنین برای اینکه شهروندان بتواند از این فناوری استفاده کنند باید مودم های قدیمی خود را به مودم های VDSL تغییر دهند.

فهرست مطالب

ثبت نام غیر حضوری VDSL  در تهران و قم

مشترکان عزیز می توانند بصورت غیر حضوری و از طریق سایت شرکت مخابرات به آدرس www.tci.ir اقدام به ثبت نام و دریافت فناوری اینترنت پر سرعت VDSL  کنند. شرکت مخابرات معمولا در یک پرسه زمان بر اقدام به تعویض مودم های قدیمی به مودم های VDSL می کند.

همچنین هزینه مودم را بصورت نقد و یا بصورت اقساط انجام می شود. البته در حاضر فقط مراحل پیش ثبت نام این مودم ها در سایت شرکت مخابرات انجام می شود. فروشگاه تجهیزات شبکه ارغوان با چندین سال سابقه در زمینه فروش انواع تجهیزات شبکه تعدادی محدود از این مودم ها را در اختیار دارد که شما کاربران عزیز می توانید بصورت اینترنتی اقدام به خرید کنید. این محصول در سریعترین زمان ممکن برای شهروندان تهرانی بصورت ارسال پیک موتوری و برای شهروندان عزیز قمی بصورت پست پیشتاز ارسال می شود.

مودم  VDSL زیکسل  مدل VMG1312

این مودم از بهترین نوع مودم های VDSL در بازار است. همچنین قیمت این مدل نیز بسیار نسبت به کیفیتی که در اختیار شما قرار می دهد مناسب است. همچنین میتوانید یکی از مودم های در این سطح و کیفیت را در صفحه محصول  یعنی ( مودم Zyxel VMG 5301)  مشاهده کنید.

 

41902 - 021📞

021-91002204  /  021-91002202

09128884374  /   09128889281

آدرس: تهران – خیابان ولیعصر – روبروی پاساژ ایران- کوچه گیلان - ساختمان گیلان - پ 8 – واحد 5

 

 

12مه

فهرست مطالب

شبکه کردن کامپیوترها

شبکه کردن عبارت است از اتصال چندین کامپیوتر و دستگاه‌ جانبی به یکدیگر. شبکه کردن دو کامپیوتر به شما این امکان را می‌دهد که در بستر شبکه بتوانید فایل، اینترنت، دستگاه چاپ و سایر اطلاعات را بدون نیاز به دستگاه ذخیره سازی میانی مانند فلش، هارد اکسترنال یا … بین دو کامپیوتر به اشتراک بگذارید. متصل کردن دو کامپیوتر به دانش تخصصی نیاز ندارد و شما می‌توانید با انجام کارهایی که ما در ادامه آن را بیان می‌کنیم، شبکه کردن دو سیستم را یاد بگیرید و اطلاعات خود را به راحتی جابه‌جا کنید و دستگاه‌ها را در یک شبکه به اشتراک بگذارید.

 

برای شبکه کردن دو لپ تاپ باید چه کاری انجام داد؟

سیم کشی متداول اترنت شبکه، روشی مطمئن و با سرعت بالا برای شبکه کردن دو کامپیوتر است. برای انتقال اطلاعات بین دو لپ تاپ از طریق شبکه، باید آنها را در یک شبکه قرار داد. این کار را می‌توان از طریق کابل شبکه، شبکه وایرلس و درگاه usb انجام دهید. زمانی که شبکه وایرلس در دسترس است می‌توانید برای انتقال اطلاعات از این شبکه استفاده کنید. این روش برای زمانی که شبکه اترنت وجود ندارد بسیار مناسب است. برای اینکه لپ تاپ‌ها را در یک شبکه قرار دهید، ابتدا باید برخی از تنظیمات روی آنها انجام دهید. این تنظیمات به شرح زیر است:

وارد کنترل پنل کامپیوتر خود شوید و گزینه Network and Internet را انتخاب کنید. در ادامه Network and Sharing Center  را کلیک کرده و با گزینه Change adaptor settings می توانید شبکه‌های متصل روی لپ تاپ را مشاهده کنید. روی شبکه LAN راست کلیک کنید و وارد بخش تنظیمات شوید.

شبکه های متصل در لپ تاپ در Change Adaptor Settingدر زبانه Networking روی Internet Protocol Version 4(TCP/IPv4) کلیک و گزینه Properties را بزنید.

حال با انتخاب گزینه Use the following IP address باید دو آدرس IP را وارد کنید. آدرس IP اول آدرسی است که به لپ تاپ اختصاص داده می‌شود و در شبکه با این آدرس شناخته خواهد شد. آدرس Subnet Mask روی هر دو سیستم یکسان و 0.225.225.225 می باشد و رقم آخر آدرس آی پی روی دو لپ تاپ متمایز خواهد بود. مثلا اگر روی سیستم اول 10.0.168.192 باشد روی سیستم دوم باید روی 15.0.168.192 تنظیم شود.

ست کردن آی پی در شبکهتنظیماتی که عنوان شدند تنظیمات عمومی برای شبکه کردن کامپیوترها است. برای اتصال از طریق کابل پس از انجام این کارها کافی است دو سر کابل شبکه را به  لپ تاپ‌ها متصل نمایید. سیستم شما آماده به اشتراک گذاری فایل‌ها است.

آموزش شبکه کردن دو کامپیوتر در ویندوز 10

پس از انجام دادن مراحل فوق در دسکتاپ ویندوز 10 روی گزینه This PC کلیک کنید و وارد تنظیمات شوید. گزینه Change setting را انتخاب و  Changeرا بزنید.

شبکه کردن دو کامپیوتر در ویندوز 10در این قسمت می‌توانید نام کامپیوتر خود را مشاهده و نامی برای شبکه‌ای که در آن قرار دارید انتخاب کنید. در قسمت Workgroup می‌توانید این نام را وارد نمایید.

تعیین نام شبکه در ویندوز 10حال باید تنظیمات درایوری که می‌خواهید آن را به اشتراک بگذارید، تغییر دهید. برای این کار روی آن درایور کلیک راست کرده، properties را انتخاب کنید. از تب Sharing گزینه Advanced Sharing را بزنید و گزینه Share This Folder را انتخاب کنید. حال با زدن دکمه Ok اطلاعات درایور انتخابی قابل به اشتراک گذاری است.

اشتراک درایو و فایل در شبکه کامپیوتریآموزش شبکه کردن دو کامپیوتر در ویندوز 7

پس از آنکه به روش گفته شده، دو کامپیوتر در یک شبکه قرار گرفتند، می‌توانید برای شبکه نام تعیین کنید و اجازه دسترسی به درایورها را بدهید. برای اینکه این کار را در ویندوز 7 انجام دهید، بعد از باز کردن My computer گزینه Organize و سپس folder and search option را انتخاب کنید. از تب view تیک گزینه Use Sharing Wizard(Recommended) را بردارید. حال کلید ok را بزنید.

تنظیمات Folder Options در شبکه کامپیوتریدر کنترل پنل و در مجموعه Network and Internet گزینه Choose homegroup and sharing options را انتخاب کنید. روی عبارت change advanced sharing setting کلیک کنید و به غیر از گزینه Turn off public folder sharing سایر گزینه را روی on قرار دهید.

اشتراک پرینتر و فایل در شبکهبرای به اشتراک گذاری مدیا می‌توانید وارد تنظیمات آن شوید و آن را روشن نمایید. تنظیمات را ذخیره کنید و آن را ببندید. فولدر مورد نظر را به شیوه‌ای که بالاتر بیان کردیم به اشتراک بگذارید. حال می‌توانید در کنار فایل‌های لپ تاپ خود، فایل‌های به اشتراک گذاشته شده از لپ تاپ دیگر را نیز ببینید.

انتقال فایل بین دو لپ تاپ در ویندوز 10

پس از شبکه کردن دو کامپیوتر می‌توانید فایل‌های مورد نظر خود را به کامپیوتر دیگر منتقل کنید. برای انتقال فایل از کامپیوتر A به کامپیوتر B باید گام‌های زیر را دنبال کنید:

  • روی پوشه مورد نظر در کامپیوتر A کلیک راست کنید و با زدن گزینه Give access to گزینه Specific people را انتخاب کنید.
  • در پنجره باز شده گزینه Everyone را انتخاب کرده و Add را بزنید. در نهایت روی دکمه share در پنجره جاری کلیک نمایید.
  • حال در بخش Network لپ تاپ دیگر، می‌توانید دستگاه‌هایی که با سیستم شما در یک شبکه قرار دارند را مشاهده کنید. روی شبکه مورد نظر کلیک کنید و فایل‌های به اشتراک گذاشته شده را ببینید.

نرم افزار شبکه کردن چند کامپیوتر

یکی دیگر از روش‌های شبکه کردن دو کامپیوتر استفاده از نرم افزار شبکه کردن کامپیوتر است. این روش تقریبا ساده‌تر از روش‌های دیگر است و نیاز به وسیله خارجی همچون روتر، سوئیچ یا اتصال به اینترنت وجود ندارد. wipeer یکی از نرم افزارهایی است که می‌توانید با استفاده از آن کامپیوترها را به یکدیگر شبکه کنید.

شبکه کردن دو کامپیوتر با کابل

زمانی که می‌خواهید بین دو سیستم اطلاعاتی را به اشتراک بگذارید اما شبکه وایرلس در دسترس نیست، یا شبکه وایرلس موجود به لحاظ امنیتی ممکن است مخاطراتی را به همراه داشته باشد، استفاده از کابل بسیار مفید است. در این روش با استفاده از یک کابل شبکه، و انجام تنظیماتی که عنوان شد، می‌توانید فایل‌های خود را به اشتراک بگذارید.

شبکه کردن چند کامپیوتر از طریق سوئیچ و روتر

به اشتراک گذاری منابع و شبکه کردن کامپیوترها با استفاده از سوئیچ

شبکه کردن چند کامپیوتر با سوئیچ

از سوئیچ می‌توانید برای اتصال چندین کامپیوتر در یک شبکه استفاده نمایید. استفاده از سوئیچ نیاز به نصب نرم افزار اضافی ندارد. در این روش کامپیوترها به صورت فیزیکی و با استفاده از کابل straight به سوئیچ متصل می‌شوند. سوئیچ در نقش یک واسط، اطلاعاتی که قرار است بین شبکه رد و بدل شوند را دریافت و ارسال می‌کند. بعد از وصل کردن کامپیوترها به سوئیچ، باید تنظیماتی که برای شبکه کردن کامپیوتر، پیش‌تر عنوان کردیم را انجام دهید، تا بتوانید اطلاعات را بین کامپیوترها به اشتراک بگذارید. شبکه کردن چند کامپیوتر با سوئیچ معمولا برای اتصال بیش از 5 کامپیوتر و در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش‌های مختلف شبکه کردن دو کامپیوتر به هم بیان شدند. شما می‌توانید با توجه به شبکه‌ای که می‌خواهید بسازید و امکاناتی که در اختیار دارید، هر کدام از این روش‌ها را برگزینید.

طراحی شبکه های کامپیوتری در شرکت شبکه ارغوان با ما تماس بگیرید: 02141902

خرید سوئیچ 2960 سیسکو

سیسکو یکی از شرکت های برتر در زمینه سخت افزاری و تجهیزات مخابراتی است که در ابتدای فعالیت خود تنها روترهای چند پروتکله را تولید می کرد. امروزه محصولات سیسکو از منازل تا ایستگاه های ماهواره ای گسترش یافته است و هر شرکت و سازمانی حتما از یکی از محصولات سیسکو استفاده می کند. سیسکو برگرفته از عبارت سانفرانسیسکو، یک سوئیچ پر قدرت سری 2960 طراحی کرده است که ما در اینجا قصد داریم نکاتی قبل از خرید سوئیچ 2960 سیسکو بپردازیم.

 

سوئیچ شبکه چیست؟

سوئیچ شبکه دستگاهی است که سرور، کامپیوتر، دوربین مدار بسته و غیره را از طریق فرآیندی به نام Packet Switching به یکدیگر متصل می کند. در واقع سوئیچ فریم ها را دریافت و پردازش می کند و سپس برای ارسال به مقصد مورد نظر تصمیم می گیرد که از کدام درگاه خود استفاده کند.

فعالیت سوئیچ بر اساس آدرس های مک سیستم های تحت شبکه است و بر اساس آن‌ها تصمیم گیری می کند. در حقیقت سوئیچ می داند که کدام پورت و آدرس با یکدیگر در ارتباط هستند و طبق همین موضوع درگاه خود را انتخاب می کند.

سوئیچ بدون سیستم عامل IOS نمی تواند به خوبی فعالیت کند و به نوعی به آن وابسته است، بنابراین وظیفه سوئیچ ارتباط بین سیستم ها و اجزاء متفاوت در شبکه است.

 

نقاط قوت و ضعف سوئیچ 2960 سیسکو

نقاط قوت و ضعف سوئیچ 2960 سیسکو

کیفیت محصولات سیسکو بر کسی پوشیده نیست، اما به هر حال هر محصولی نقاط قوت و ضعف دارد که سوئیچ 2960 سیسکو هم از این قاعده مستثنی نیست.

برای اتصال از طریق درگاه UPLink می توان از 2 ماژول SPF+ با سرعت 10 گیگابیت یا 4درگاه گیگابیت SPF استفاده کرد، درگاه SPF و SPF+ برای متصل کردن کابل فیبر نوری است.

این سوئیچ از تعدادی قابلیت های سه لایه پشتیبانی می کند مانند Static Route که با استفاده از آن می توان تا 16 خط استاتیک روت نوشت.

مدل 2960 به وسیله استانداردهای 802.3at و 802.3af از قابلیت  POE پشتیانی می کند. این سوئیچ می تواند سوئیچ ها را تا 8 عدد استک کند و پهنای باند را به 80 گیگابیت بر ثانیه برساند. با بهره گیری از فناوری MAC-based assignment از آدرس مک مصرف کننده برای اختصاص vlan به او استفاده می شود.

با پشتیبانی از استاندارد 802.1x دسترسی به شبکه را بهتر کنترل می کند و امنیت آن را بالاتر می برد و علاوه بر این با استفاده از قابلیت امنیت پورت و arp inspection در لایه 2 امنیت شبکه را افزایش می دهد.

با استفاده از ip source guard از جعل و سوء استفاده با آدرس ip جلوگیری می شود و از قابلیت PBR یا Policy-Based Routing نیز پشتیبانی می کند.

برای این که بتوان در vlan سوئیچ 2960 سیسکو یک لایه امنیت اضافه ایجاد کرد و در ارتباط بین سرورها تعدادی محدودیت اضافه کنیم باید از private vlan بهره برد.

با استفاده از acl در این سوئیچ می توان ترافیک را بر اساس درگاه و آدرس  ip مبدا و مقصد فیلتر کرد.

با قابلیت Port-based ACL می توان به برای تک تک درگاه های سوئیچ ACL یا Access list نوشت.

یکی دیگر از قابلت هایی که به افزایش امنیت سوئیچ 2960 کمک می کند، پشتیبانی از پروتکل SNMPv3 است.

می توان با پروتکل LACP یا EtherChannel برای اتصال دو سوئیچ به یکدیگر از چند لینک استفاده کرد و موجب افزایش پهنای باند شد.

قابلیت  BPDU Gaurd یک مکانیزم امنیتی برای پروتکل  Spanning tree محسوب می شود.

با پشتیبانی از قابلیت DTP یا Dynamic Trunk Protocol می توان اتصال ترانک بین دو سوئیچ سیسکو را تسهیل کرد.

UDLD یا Unidirectional Link Detection قابلیتی است که پروتکل STP را تکمیل می کند و در لایه دو شبکه یا  Data link کار می کند.

Udld در واقع روی ارتباط فیبر نوری فعال می شود و در زمانی که یک قطعی موقت در ارسال و دریافت BPDU یا جابجایی rx و tx درگاه فیبر نوری رخ می دهد، نقش آن مشخص خواهد شد.

IGMP یا Internet Group Management Protocol روی سوئیچ با توجهی به پشتیبانی از آن، فعال می شود و عضویت در گروه های مالتی کست را مدیریت می کند.

یکی از قابلیت هایی که مختص سیسکو است، پشتیبانی از VTP یا Vlan Trunking Protocol است که برای مدیریت اطلاعات vlan روی سوئیچ کاربرد دارد.

بررسی پارت نامبر سوئیچ سیسکو

بررسی پارت نامبر سوئیچ سیسکو

به عنوان مثال پارت نامبر WS – C 2960 24 P C-L را در ادامه بررسی می کنیم: (خرید سوئیچ سیسکو مدل WS-C2960 24 PC-L )

WS: نماد این است که دستگاه مورد نظر سوئیچ است.

C2960: نشان می دهد که این دستگاه سری C2960 است و دارای درگاه های یک گیگابیتی Downlink است، قابلیت استک دارد و می تواند تا 8 دستگاه را پشتیبانی کند.

مدل این سوئیچ 2960 است که بر اساس مک آدرس کار می کند و یک سوئیچ دو لایه است، عدد 24 تعداد درگاه سوئیچ را نشان می دهد.

P: درگاه POE را با سرعت گیگ نشان می دهد.

C: این حرف نماد این است که سوئیچ دارای پورت Combo Uplink است.

L: لایسنس دستگاه را نشان می دهد و حرف L یعنی این که نسخه IOS روی دستگاه LANBase است.

قیمت سوئیچ سیسکو 2960

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که هنگام خرید سوئیچ 2960 سیسکو متوجه تفاوت قیمت ها شوید، از آن جایی که محصولات این برند کیفیت ثابت شده ای دارند؛ پس چرا این همه تفاوت قیمت در بین سوئیچ ها وجود دارد؟

اگر بخواهیم این علت را در چند مورد بررسی کنیم، گزینه اول سرعت سوئیچ است و یکی از اصلی ترین فاکتورهایی است که قیمت سوئیچ را مشخص می کند.

در بین محصولات سیسکو سرعت انتقال داده 10-100-1000 مگابیت در ثانیه است که این ویژگی روی قیمت تاثیر زیادی می‌گذارد.

مورد بعدی نو یا دسته دوم بودن سوئیچ است، از آن جایی که تجهیزات سیسکو قیمت بالایی دارند شاید بعضی از شرکت ها نتوانند این محصولات را به صورت نو خریداری کنند و برای خرید مدل دسته دوم محصول اقدام می‌ کنند.

برخی از مدیران شبکه از محصولات دسته دوم استفاده نمی کنند و ترجیح می دهند سوئیچ ریفر خریداری کنند.

سوئیچ ریفر بسیار شبیه به سوئیچ نو است و کیفیت قابل قبولی دارد، فقط نسبت به مدل اصلی قیمت آن مناسب تر است.

کلاس کاری یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت سوئیچ 2960 است و با توجه به سلسه مراتب شبکه سیسکو، سوئیچ ها در سه کلاس کاری عمده قرار می گیرند.

Access: این مدل برای اتصال کاربرها به شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.

Distribution: از این سوئیچ برای اتصال سوئیچ های Access به یکدیگر استفاده می شود و نسبت به کلاس کاری Access قیمت بالاتر و توان پردازشی بیشتری دارد.

Core: از سوئیچ core برای متصل نمودن سوئیچ لایه Distribution استفاده می شود و نسبت به دو کلاس کاری بالا قدرت پردازش بالاتر و طبیعتا قیمت بسیار بیشتری هم دارد.

بهتر است قبل از خرید سوئیچ بودجه خود را بسنجید و بر اساس نیازتان مدل مناسب را پیدا کنید، همان طور که گفتیم قیمت سوئیچ سیسکو 2960 در بازار متفاوت است و نسبت به قابلت هایی که دارد ارزش آن تعیین می شود.

 

 

 

جعبه گشایی (آنباکس)

مشاهده صفحه محصول Cisco WS-C2960S-24PS-L

خرید سوئیچ سیسکو سری 2960 یک انتخاب هوشمندانه خواهد بود؟

سوئیچ 2960 در انواع مختلفی به بازار عرضه میشود. از جمله آنها میتوان به

  • WS-C2960X-48FPD-L
  • WS-C2960X-24PD-L
  • WS-C2960X-48LPD-L
  • WS-C2960X-48FPS-L
  • WS-C2960X-48TS-L
  • WS-C2960X-24PS-L
  • WS-C2960XR-24TS-I
  • WS-C2960XR-24PS-I
  • WS-C2960XR-48FPS-I
  • WS-C2960XR-48TD-I
  • WS-C2960X-24TS-LL

اشاره کرد.

اگر چه این محصول در شرکت ها، سازمان ها یا مراکز بزرگ بسیار مورد استفاده قرار میگرفت، اما امروزه آنها end-of-life و end-of-sale شده اند. البته کمپانی جای نگرانی برای طرفداران این کالا باقی نگذاشته است و با تولید سوئیچ سری Catalyst 2960-X و Catalyst 2960-XR توانسته باز هم در میان افراد ماهر در این حوزه جایگاه خود را حفظ کند. البته مدل های پیشین هنوز هم در بازار در دسترس هستند.

سوئیچ 2960 یکی از پرکاربردترین مدل های لایه دو سیسکو در مراکز بزرگ و سازمان ها است. همچنین مدل سه لایه ای آن نیز در لایه access استفاده میشود. منظور از این موارد، نوع استفاده و دستگاه هایی هستند که نیاز به ارتباط با شبکه دارند؛ مانند دوربین های مدار بسته و سیستم کاربرها.

پورت های جدید این محصول شامل درگاه گیگابایت بوده که stackable اند. منظور از stackable بودن این است که میتوان دو تا هشت سوئیچ شبکه را از طریق پورت هایی به نام Stack به هم وصل کرد تا توانایی دستگاه نیز افزایش یابد. پهنای باند در این شرایط به 80 Gbps میرسد. البته این تکنولوژی در سری های جدید FlexStack نام دارد.

از طرف دیگر، تعداد درگاه ها از 24 تا 48 عدد متغیر است که خریداران میتوانند متناسب با نیاز و بودجه خود مدل موردنظر را انتخاب و تهیه نمایند. پورت فیبرنوری نیز در این محصولات واقع شده که متناسب با نوع آنها، میتوانند 2 یا 4 عدد باشند. سرعت آنها نیز متفاوت خواهد بود.

لازم به ذکر است که قیمت سوئیچ سیسکو 2960 در حال حاضر از 1.800.00 تا 7.300.000 متغیر است.

ویژگی جالب دیگر که باعث میشود تا به خرید سوئیچ سیسکو سری 2960 به عنوان یک گزینه مناسب فکر کنید، قابلیت PoE است که در هر دو سری جدید این مدل قرار دارد. استاندارد PoE+ نیز در آنها توانایی تولید برق 740 وات را ایجاد میکند.