بارنگ

تولید کننده انواع پرچم با بهترین کیفیت در ایران

تولید کننده انواع پرچم با بهترین کیفیت در ایران

پیوندهای روزانه

علت و دلایل کند شدن لپ تاپ + 9 راهکار سریع رفع آن

دوشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ۰۳:۵۶ ب.ظ

در این دنیایی که در حال حاضر در آن زندگی می کنیم و به سرعت هم در حال گذر است، وجود دستگاه های دیجیتالی نظیر موبایل، لپ تاپ، کامپیوتر و … می توانند به کارهای روزانه و کسب و کار ما سرعت ببخشند تا از این طریق بتوانیم کارهای خود را بهتر مدیریت کنیم و از وقت و زمان بیشتری برای انجام کارهای خود برخوردار شویم؛

 

اما همیشه اوضاع اینگونه نخواهد بود و گاهی هم پیش می آید که با کند شدن لپ تاپ و یا سایر ابزارهای دیجیتال، کارها به سرعت و مانند قبل پیش نمی رود تا جایی که در اجرای کوچکترین کارها مانند؛ باز کردن درایو، پوشه ها و یا سایر فایل های سبک نیز با مشکل کندی سرعت لپ تاپ مواجه هستیم.

دلایل کند شدن لپ تاپ چیست ؟

اکنون این سوال پیش می آید که دلایل کند شدن لپ تاپ چه می تواند باشد و چرا عملکرد لپ تاپ دیگر مانند سابق نیست؟

در جواب به این سوال می توان گفت که کند شدن لپ تاپ به عوامل زیادی می تواند بستگی داشته باشد. لپ تاپ ها مانند هر وسیله دیجیتالی دیگری با گذشت زمان و استفاده طولانی مدت، رو به استهلاک رفته و در صورت استفاده نادرست، عمر قطعات آنها کمتر و در نتیجه عملکرد لپ تاپ کاهش پیدا می کند.

از طرفی گاهی ممکن است کند شدن لپ تاپ، ناشی از مشکلات فنی و یا سخت افزاری آن باشد، در نتیجه نیاز به تعمیر و یا ارتقا قطعات لپ تاپ را داشته باشیم همچنین گاهی ممکن است ناشی از مشکلات نرم افزاری باشد و به دلیل نفوذ ویروس به سیستم، سرعت لپ تاپ کاهش پیدا کرده باشد که در این صورت با ویروس کشی و یا تعویض سیستم عامل لپ تاپ می توان مشکل را رفع کرد.

در این مقاله قصد داریم بررسی کاملی بر روی علت کند شدن لپ تاپ داشته باشیم و راهکارهای سریعی برای بهبود سرعت و رفع کندی لپ تاپ ارائه دهیم؛ بنابراین اگر لپ تاپ شما هم از ابتدای راه اندازی تا اجرای برنامه ها، سرعت پایینی دارد، ادامه مقاله را دنبال بفرمایید.

معمولا رفع مشکلات نرم افزاری لپ تاپ کم هزینه تر از مشکلات سخت افزاری آن می باشد.

دلایل کند شدن لپ تاپ چیست؟

سرعت پایین لپ تاپ می تواند موضوع بسیار ناراحت کننده ای باشد، چرا که در انجام کارها و تحویل به موقع آنها با مشکل مواجه شده و مجبور می شویم زمان زیادی را با گذراندن در پای لپ تاپ از دست دهیم. از این رو شناخت عواملی که سرعت لپ تاپ را کاهش می دهد می تواند بسیار مؤثر و راهنمای ما در جهت رفع کندی لپ تاپ باشد.

به طور کلی علت کند شدن لپ تاپ همانطور که در بالا اشاره شد، از وجود مشکل در بخش سخت افزار و یا نرم افزار لپ تاپ می تواند ایجاد شود. در زیر، لیست موارد مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری لپ تاپ را مشاهده می نمایید.

مشکلات نرم افزاری که در اثر وجود نقص در سیستم عامل لپ تاپ، برنامه ها و عناصر مرتبط با آن رخ می دهد از جمله:

  • بروز نبودن نسخه سیستم عامل ویندوز/ مک/ لینوکس
  • اکتیو نبودن سیستم عامل
  • تعویض نکردن سیستم عامل لپ تاپ بعد از استفاده طولانی مدت از آن
  • نفوذ ویروس و یا بدافزارهای مخرب به سیستم
  • وجود فایل های غیر ضروری temp در درایو نصب سیستم عامل
  • عدم انجام عملیات دیفرگ defrag برای حذف گپ و فضاهای خالی هارد دیسک (HDD)
  • اجرای تعداد زیادی برنامه در پس زمینه سیستم عامل ویندوز یا مک یا لینوکس

 

مشکلات سخت افزاری که در اثر نقص در قطعات و یا مشخصات پایین سخت افزار لپ تاپ رخ می دهد از جمله:

  • جا به جا شدن قطعات لپ تاپ در اثر وارد شدن ضربه به آن
  • عدم فضای کافی هارد دیسک
  • حرارت بالای لپ تاپ به واسطه سیستم خنک کننده یا فن معیوب
  • حافظه داخلی یا رم (RAM) پایین
  • پردازنده مرکزی یا سی پی یو (CPU) پایین
  • کارت گرافیک پایین

در ادامه سعی داریم چندین راهکار سریع در رابطه با مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری که از دلایل کند شدن سرعت لپ تاپ هستند، ارائه دهیم.

دلایل نرم افزاری و سخت افزار کند شدن لپ تاپ
کند شدن لپ تاپ ناشی از مشکلات نرم افزاری و یا سخت افزار

راهکارهای سریع مشکلات نرم افزاری کند شدن لپ تاپ

اگر علت کند شدن لپ تاپ شما از مشکلات نرم افزاری است، می توان با به حداقل رساندن این مشکلات در جهت رفع کندی لپ تاپ عمل کرده و تا حدود زیادی از کندی سرعت سیستم بکاهید. در زیر 5 راهکار نرم افزاری ساده و کاربردی جهت بهبود سرعت لپ تاپ شما بیان می کنیم.

  1. سیستم عامل و برنامه هایی که بر روی لپ تاپ شما نصب هستند و نیاز به بروزرسانی دارند را آپدیت کنید و یا اگر از زمان تعویض سیستم عامل ویندوز/ مک/ لینوکس شما، مدت زمان زیادی می گذرد بهتر است نسبت به تعویض سیستم عامل اقدام نمایید تا فایل های غیر ضروری که بر روی سیستم شما ایجاد شده است و یا بدافزارهایی که با آنتی ویروس به طور کامل حذف نشدند، از بین بروند.
  2. از برنامه های متناسب با سیستم عامل خود برای پاکسازی فایل های غیر ضروری و کش های سیستم و مرورگرها که حجم بالای آنها، بر روی سرعت سیستم تأثیر می گذارد استفاده نمایید. فایل های temp هم که در درایو نصب سیستم عامل شما قرار دارند از دسته فایل های موقتی و غیر ضروری هستند که بهتر است در یک تقویم دوره ای به عنوان مثال هر دو یا سه ماه آنها را حذف نمایید.
  3. اگر سیستم عامل یا برنامه ای اکتیو نیست حتما اقدام به فعالسازی آن نمایید تا بتوانید از عملکردهای کامل سیستم عامل و برنامه ها استفاده کنید.
  4. اطمینان حاصل کنید که لپ تاپ شما از یک آنتی ویروس قوی استفاده می کند تا با اسکن سیستم و یا فایل های شما، از ورود ویروس ها و سایر بدافزارها به لپ تاپ جلوگیری کند و مانع بروز مشکلات جدی در سیستم شما شود.
  5. حتما برنامه های پس زمینه را بررسی و کنترل نمایید تا از اجرای برنامه های غیر ضروری در زمان راه اندازی و بوت سیستم عامل، جلوگیری به عمل آید.
  6. اگر از هارد دیسک معمولی استفاده می نمایید، حتما نسبت به دیفرگ درایوها جهت از بین بردن فضای خالی یا گپ هارد دیسک اقدام کنید تا فضای هارد مرتب و سرعت لپ تاپ افزایش پیدا کند.

راهکارهای ذکر شده مربوط به بخش نرم افزاری سیستم هستند و هر شخص در صورتی که آشنایی کافی با محیط سیستم عامل ویندوز/ مک/ لینوکس داشته باشد به راحتی می تواند مشکلات نرم افزاری لپ تاپ خود را برطرف کرده و سرعت عملکرد آن را افزایش دهد.

دلایل نرم افزاری کند شدن لپ تاپ
دلایل کند شدن لپ تاپ مشکلات نرم افزاری

رفع مشکلات نرم افزاری بسیار راحت تر و کم هزینه تر از رفع مشکلات سخت افزاری است

راهکارهای سریع مشکلات سخت افزاری کند شدن لپ تاپ

رفع مشکلات نرم افزاری بسیار راحت تر و کم هزینه تر از رفع مشکلات سخت افزاری است، به طوری که مشکلات نرم افزاری می تواند با رعایت دستورالعمل های مشخص توسط مالک لپ تاپ در کمترین زمان انجام شود در صورتی که برای رفع مشکلات سخت افزاری، نیاز به متخصصان و تعمیرکاران لپ تاپ و صرف زمان و هزینه بیشتر می باشد؛ بنابراین اگر هر یک از موارد زیر برای شما به وجود آمد، حتما از کارشناسان متخصص کمک بگیرید تا مشکلات جدی تر برای لپ تاپ شما به وجود نیاید.

  1. اگر علت کند شدن لپ تاپ شما، از ضربه ای است که به آن وارد شده و یا وجود نقصی در هر یک از قطعات سخت افزاری مانند هارد، سیستم خنک کننده یا فن لپ تاپ باشد، می توانید به متخصصان تعمیرات لپ تاپ، مراجعه نمایید تا کارشناس مربوطه پس از بررسی لپ تاپ شما، به مشکلات آن پی برده و اقدامات لازم در جهت رفع کندی لپ تاپ شما انجام دهد.
  2. اگر برای برنامه ها و فایل های خود، فضای هارد دیسک کافی ندارید، می توانید از یک هارد اکسترنال برای ذخیره برخی فایل های حجیم خود استفاده کنید تا فضای کافی برای هارد لپ تاپ شما آزاد شود و سرعت لپ تاپ افزایش یابد. همچنین می توانید هارد خود را ارتقا دهید و از هارد با ظرفیت بالاتر و یا هاردهای SSD که سرعت بالایی دارند، استفاده نمایید.
  3. و در نهایت اگر لپ تاپ شما از مشخصات سخت افزاری پایینی برخوردار است به عنوان مثال: اگر حافظه رم شما جوابگوی اجرای همزمان چندین برنامه نیست و یا سی پی یو سیستم شما در پردازش و اجرای برنامه ها به کندی عمل کرده و نیاز شما را برآورده نمی کند، در این صورت می توانید قطعاتی که نیاز به ارتقا دارند را با مراجعه به تکنسین تعمیر لپ تاپ، تعویض نمایید و به این صورت، قدرت سیستم خود را افزایش دهید.

البته باید به این نکته توجه داشت که ارتقا سخت افزاری لپ تاپ با توجه به نوع لپ تاپ متفاوت است و در بعضی لپ تاپ ها ممکن است اسلات خالی برای افزایش رم و یا ارتقا سی پی یو و کارت گرافیک وجود نداشته باشد. پیشنهاد مطالعه مقاله ( همه چیز در مورد ارتقا لپ تاپ )

دلایل سخت افزاری کند شدن لپ تاپ
دلایل کند شدن لپ تاپ مشکلات سخت افزاری

به پایان مقاله رسیدیم. امیدوارم با دلایل کند شدن لپ تاپ به خوبی آشنا شده باشید. در اینجا سعی شد توضیحات کاملی در رابطه با عوامل و علت کند شدن لپ تاپ اشاره کرد و بصورت خلاصه به راهکارهای جهت رفع این مشکل بپردازیم. 

منبع: مجله شبکه ارغوان (https://arghavannet.com/blog/)

  • barang barang

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی