بارنگ

تولید کننده انواع پرچم با بهترین کیفیت در ایران

تولید کننده انواع پرچم با بهترین کیفیت در ایران

پیوندهای روزانه

هنگ کردن لپ تاپ، اتفاقی است که شاید بارها برای همه افراد در حین انجام کارهایی نظیر ویرایش فایل ها، وبگردی، بازی و سرگرمی و… رخ داده است و افراد، نا امید از اینکه تمام کاری که انجام داده اند بیهوده بوده و ادامه کارشان با وقفه طولانی همراه خواهد بود.

تفاوتی نمی کند لپ تاپ شما از چه برندی باشد، در صورتی که از لپ تاپ خود به درستی استفاده نکنید به عنوان مثال اگر سیستم عامل شما آپدیت نباشد و یا سیستم ویروسی شده باشد، هارد دیسک فضای کافی برای ذخیره داده ها نداشته باشد و سایر عوامل مشابه، باعث می شود لپ تاپ شما هنگ کرده و از کار بیفتد.

به طور کلی، هنگامی که لپ تاپ هنگ می کند، تمام عملیات بر روی آن متوقف می شود و هیچ حرکتی نمی توان انجام داد. حتی موس و یا دکمه های کیبورد هم از کار می افتند و به عبارتی لپ تاپ همانند یخ، فریز می شود. علت هنگ کردن لپ تاپ می تواند از نرم افزار و یا سخت افزار آن باشد. 

در واقع هنگ کردن این پیغام را به کاربر منتقل می کند که باید سیستم خود را بررسی و در جهت رفع مشکل هنگ کردن لپ تاپ اقدام نماید.

اما اینکه چه دلایلی وجود دارد که باعث می شود لپ تاپ هنگ کند و یا اگر لپ تاپ هنگ کرد، چه اقداماتی باید انجام شود، در ادامه مقاله به طور کامل به آنها پرداخته می شود. پس ادامه مطلب را دنبال بفرمایید.

هنگ کردن لپ تاپ یا فریز شدن
هنگ کردن لپ تاپ

علت هنگ کردن لپ تاپ و ارائه راهکارها

هنگ کردن یکی از غافلگیر کننده ترین مسائل رایانه و لپ تاپ است که به صورت ناگهانی رخ داده و باعث ناراحتی کاربر می شود خصوصاً اگر این اتفاق در زمان نامناسبی بیفتد.

چندین علت وجود دارد که باعث عملکرد ضعیف لپ تاپ در هنگام استفاده از نرم افزارهای مختلف و در نهایت هنگ شدن سیستم می شود که متداول ترین آنها مربوط به مشکلات سخت افزاری است، اینکه قطعه ای بر اثر بیش از حد گرم و داغ شدن لپ تاپ و یا انباشته شدن گرد و غبار بر روی آن به درستی کار نکند و یا عملکرد مناسبی نداشته باشد.

در ادامه به طور کامل به توضیح دلایل هنگ شدن سیستم می پردازیم.

عملکرد ضعیف RAM و CPU

در صورتی که از برنامه های سنگین مانند نرم افزار ویرایش ویدئو و یا نرم افزارهای رندرگیری سه بعدی، به صورت همزمان با سایر نرم افزارهای دیگر استفاده می نمایید، احتمال هنگ کردن سیستم شما زیاد است.

برای رفع مشکل هنگ کردن لپ تاپ، بهتر است همزمان از برنامه هایی که نیاز به رم و قدرت پردازش بالایی دارند استفاده نکنید و یا RAM لپ تاپ خود را ارتقا دهید تا در اجرای برنامه های سنگین، فضای کافی رم وجود داشته باشد و فشاری به سی پی یو وارد نشود.

در صورتی که شک دارید حافظه رم شما خراب است یا نهّ، می توانید از منوی Start سیستم خود، ابزار Windows Memory Diagnostics را جستجو و باز نمایید. این ابزار با ریستارت و راه اندازی مجدد لپ تاپ، مشکلات حافظه رم را پیدا کرده و به شما اطلاع می دهد.

رفع مشکل هنگ کردن لپ تاپ با Windows Memory Diagnostics
علت هنگ کردن لپ تاپ Windows Memory Diagnostics

همچنین از طریق پنجره Task Manager تب Performance می توانید میزان منابع CPU و RAM را که در حال حاضر از آن استفاده می کنید، مشاهده نمایید. اگر فضای رم کافی ندارید، در صورت امکان و وجود اسلات خالی آن را ارتقا دهید.

فضای کم هارد دیسک

همیشه سعی کنید فضای هارد دیسک خود را بررسی و مدیریت کنید تا فضای کافی برای ذخیره فایل ها داشته باشید. اگر فضای هارد دیسک شما کمتر از 500 مگابایت است، برای هنگ نشدن سیستم، می توانید از یک هارد اکسترنال و یا برنامه های CCleaner متناسب با نوع سیستم عامل خود، برای حذف فایل های موقت و غیر ضروری لپ تاپ استفاده نمایید. همچنین با دیفرگ کردن درایوهای سیستم می توان به حذف گپ ها و فضاهای خالی هارد دیسک کمک کرد.

از طرفی به سلامت هارد HDD و یا SSD هم بایستی توجه شود. خرابی هارد دیسک منجر به قفل و هنگ شدن سیستم می شود. برای چک کردن وضعیت سلامت هارد می توانید از نرم افزارهای CrystalDiskInfo برای ویندوز و یا DriveDx برای مک او اس استفاده نمایید. این ابزارها اگر غیر از عبارت OK و یا عدد 100% نشان دهند یعنی هارد دیسک شما مشکل دارد.

گرم شدن بیش از حد لپ تاپ

در صورتی که به صورت همزمان از چندین برنامه استفاده می نمایید و یا عملکرد سیستم خنک کننده و فن لپ تاپ ضعیف شده است و کار نمی کند، لپ تاپ و CPU بیش از حد گرم شده و از این طریق فشار بیشتری بر روی سی پی یو لپ تاپ وارد می شود که می تواند علت هنگ کردن لپ تاپ باشد.

برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سیستم، ضمن بررسی، تعمیر و یا تعویض فن لپ تاپ، سعی کنید لپ تاپ را از سطح میز کار خود، بالاتر و بر روی جسمی مثل کتاب قرار دهید تا گرما به راحتی بتواند از صفحه زیرین لپ تاپ پراکنده شود.

لپ تاپ تمیز باشد و گرد و غبار زیادی بر روی قطعات آن نباشد چرا که این عامل سبب گرم شدن بیشتر لپ تاپ می شود.

همچنین محیطی که در آن از لپ تاپ استفاده می نمایید، از تهویه مناسب برخوردار باشد و در نهایت هرگز دریچه های حرارتی لپ تاپ را نپوشانید تا سیستم کاهش دمای سیستم با مشکل مواجه نشود.

شما همچنین می توانید با نصب یک نرم افزار مانند Core Temp دمای لپ تاپ خود را چک کنید. اگر دما بالای 90 درجه سانتی گراد باشد، نشان دهنده این است که لپ تاپ بیش از اندازه داغ شده است.

رفع مشکل هنگ کردن لپ تاپ Core Temp
رفع مشکل هنگ کردن لپ تاپ Core Temp

بروز نبودن نسخه سیستم عامل

در صورتی که سیستم عامل ویندوز/ مک/ لینوکس شما آپدیت نباشد، از نظر امنیتی، لپ تاپ شما ضعیف شده و راه را برای ورود ویروس ها و بدافزارها باز می کند. ویروس ها، علت هنگ کردن لپ تاپ در ویندوز 10 و یا سایر سیستم عامل ها هستند که عملکرد سیستم شما را مختل می کنند؛ بنابراین همیشه مطمئن شوید که نسخه سیستم عامل شما بروز است و یک آنتی ویروس قوی برای محافظت از سیستم شما و شناسایی ویروس و بدافزارها بر روی آن نصب است.

مشکل درایور

یکی دیگر از دلایل هنگ شدن لپ تاپ، خرابی و یا آپدیت نبودن درایورهای کارت گرافیک، شبکه، بلوتوث، درگاه USB، ویدئو، صدا و … در سیستم می باشد که با استفاده از Windows Device Manager می توانید مشکلات آن را بررسی و نسبت به دانلود و بروزرسانی درایورها از طریق وب سایت سازنده برند لپ تاپ خود اقدام کنید.

اقدامات لازم پس از هنگ کردن لپ تاپ

پس از بررسی علت هنگ کردن لپ تاپ، به این مسئله می رسیم که اگر لپ تاپ هنگ کرد چه اقدامات سریع و ضروری برای رفع آن می توان انجام داد؟

  • در صورتی که لپ تاپ شما هنگ کرد، قبل از هر کاری، ابتدا چند دقیقه کوتاه صبر کنید تا لپ تاپ به طور خودکار از حالت هنگ خارج شود. زیرا ممکن است علت هنگ لپ تاپ از پردازش یک کار سنگین و زمانبر رخ داده باشد و پس از اتمام پردازش به حالت قبل برگردد. اگر بعد از چند دقیقه اتفاقی نیفتاد به بررسی سایر علل و رفع مشکلات آن، بپردازید.
  • موس را حرکت دهید اگر نشانگر موس بی حرکت بود و اطمینان دارید که عامل بی حرکتی آن از مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری مانند خرابی موس یا پورت USB، تمام شدن شارژ باتری موس های بی سیم و شناسایی نشدن درگاه USB توسط سیستم عامل نبوده، یعنی سیستم، هنگ کرده و می بایست لپ تاپ را خاموش و مجدد راه اندازی کنید.
  • دکمه Caps Lock کیبورد را فشار دهید، اگر چراغ سبز رنگ آن بر روی صفحه کلید، روشن نشد، لپ تاپ را دوباره راه اندازی نمایید در غیر اینصورت اگر چراغ Caps Lock روشن شد اما عملیاتی بر روی سیستم انجام نمی شد یعنی مشکل نرم افزاری رخ داده که با Windows Task Manager (فشردن همزمان دکمه های Ctrl + Alt + Del) می توانید مشکل را رفع نمایید.

به این صورت که پس از باز شدن پنجره task manager، لیستی از برنامه های در حال اجرا را می بینید. از این لیست، برنامه ای که پاسخ نمی دهد را انتخاب و بر روی End Task کلیک می کنید.

رفع مشکل هنگ کردن لپ تاپ در Task Manager
هنگ کردن لپ تاپ Task Manager
  • در صورتی که لپ تاپ هنگ بود و task manager عمل نکرد، لپ تاپ را با 10 ثانیه نگه داشتن دکمه پاور آن، خاموش کرده و 30 ثانیه بعد، مجدد سیستم را راه اندازی نمایید.

 

به عنوان نکته پایانی بهتر است ویژگی ذخیره خودکار برای نرم افزارهایی که این قابلیت را دارند فعال نمایید تا در صورت بروز مشکل و یا هنگ شدن لپ تاپ بتوانید به راحتی به پرونده های قابل بازیابی خود دسترسی پیدا کنید.

به پایان مقاله رسیدیم. همیشه به یاد داشته باشید که برای رفع مشکل هنگ کردن لپ تاپ و یا هر مشکل سخت افزاری دیگری به یک تکنسین تعمیرات لپ تاپ مراجعه نمایید تا با دانش فنی خود، مشکلات لپ تاپ شما را حل نماید.

منبع:

  1. https://www.ccleaner.com/knowledge/what-should-i-do-when-my-computer-keeps-freezing
  2. https://www.computerhope.com/issues/ch000690.htm
  3. https://www.pcmag.com/how-to/what-to-do-if-your-laptop-freezes
  4. مجله شبکه ارغوان

 

  • barang barang

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی