بارنگ

تولید کننده انواع پرچم با بهترین کیفیت در ایران

تولید کننده انواع پرچم با بهترین کیفیت در ایران

پیوندهای روزانه

اگر لپ تاپ شما برای انجام کارهای مورد نظرتان از جمله کارهای گرافیکی، برنامه نویسی، بازی و سرگرمی و هر کار دیگری که نیاز به نصب نرم افزارهای سنگین و تخصصی دارد، از سخت افزار پایینی برخوردار است و سرعت لپ تاپ شما به هنگام اجرای این برنامه ها، کند شده است به طوری که جوابگوی نیازهای شما نیست، پیشنهاد ما به شما ارتقا لپ تاپ می باشد.

ارتقای لپ تاپ، زمانی که شما بودجه کافی برای خرید لپ تاپ نو را ندارید، بهترین گزینه است تا با پرداخت هزینه کمتری، قدرت لپ تاپ خود را افزایش داده و با مشکل کند شدن لپ تاپ مواجه نشوید.

بنابراین اگر لپ تاپ شما قدیمی است یا زمان راه اندازی و بوت هر کدام از سیستم عامل های ویندوز، مک یا لینوکس طولانی شده است، فضای کافی برای ذخیره فایل های خود ندارید، در اجرای همزمان چندین برنامه با مشکل مواجه هستید و برنامه های شما به کندی اجرا می شود و یا باتری لپ تاپ به درستی کار نمی کند و عملکرد ضعیفی دارد، به این معنی است که قدرت لپ تاپ شما کاهش یافته است و باید راه چاره ای بیندیشید تا لپ تاپ شما از کار نیفتد.

به طور کلی ارتقا سخت افزار لپ تاپ می تواند در جهت رفع این مشکلات، یک روش مناسب و مقرون به صرفه برای بهبود و افزایش سرعت و عملکرد لپ تاپ شما باشد.

در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم ارتقا سخت افزارهای لپ تاپ و اینکه چه قطعاتی از لپ تاپ می توانند ارتقا داده شوند و دیگر مفاهیم مرتبط با آن آشنا کنیم. پس ادامه مطلب را دنبال بفرمایید.

آیا ارتقا لپ تاپ برای همه لپ تاپ ها امکان پذیر است؟

اولین نکته ای که در ارتقای لپ تاپ اهمیت دارد و باید به آن توجه کرد، این است که آیا سخت افزار لپ تاپ شما قابلیت تعویض و ارتقا دارد یا خیر؟

ارتقا سخت افزار لپ تاپ با توجه به برند و نوع لپ تاپ می تواند متفاوت باشد. برای اینکه بتوان تشخیص داد که چه لپ تاپ هایی را می توان ارتقا داد، ساده ترین راه از طریق جستجو در گوگل و پیدا کردن مدل لپ تاپ و در نهایت قطعات قابل ارتقای آن می باشد.

همچنین از طریق سایت https://www.crucial.com/upgrades و با انتخاب برند تولید کننده لپ تاپ و مدل آن می توانید به لیست قطعات قابل ارتقا برای لپ تاپ خود دست پیدا کنید.

معمولاً احتمال وجود قطعات قابل تعویض برای اکثر لپ تاپ های قدیمی وجود دارد اما این احتمال برای لپ تاپ های جدید مانند مدل های سرفیس و اپل کمتر است چرا که محفظه زیرین این لپ تاپ ها به سختی باز می شود و یا قطعات سخت افزار این لپ تاپ ها معمولاً در جای خود، چسبیده و لحیم کاری شده اند؛ در نتیجه ارتقا لپ تاپ برای این قطعات دشوارتر و نیاز به متخصصان خبره و ابزارهای ویژه دارد و چه بسا با هزینه ای که می شود و آسیبی که در اثر جداسازی قطعات از برد آن به لپ تاپ وارد می شود، خرید یک لپ تاپ دیگر به صرفه تر باشد.

ارتقای قطعات لپ تاپ شرکت های تولید کننده لپ تاپ
ارتقای لپ تاپ برندهای تولید کننده لپ تاپ

چه قطعاتی برای ارتقای لپ تاپ قابل تعویض هستند؟

به طور کلی سه قطعه سخت افزاری اصلی وجود دارد که در لپ تاپ ها قابل ارتقا هستند:

حافظه رم (RAM)

رم یا حافظه دسترسی تصادفی (Random Access Memory)، نوعی حافظه موقت برای ذخیره سازی و مدیریت داده ها است. اگر لپ تاپ شما به هنگام اجرای همزمان چندین برنامه و یا چندین صفحه وب در مرورگر با مشکل کندی لپ تاپ مواجه است و اطمینان دارید که لپ تاپ شما مشکلات نرم افزاری نظیر آپدیت نبودن سیستم عامل، نفوذ ویروس به سیستم و … ندارد، می توانید با ارتقای لپ تاپ و رم خود، مشکل را رفع نمایید.

در صورتی که لپ تاپ شما دارای یک یا دو اسلات خالی RAM باشد، می توانید رم آن را با توجه به مدل لپ تاپ خود ارتقا داده و بدین طریق فشار وارده بر پردازنده را کاهش و سبب افزایش سرعت پردازش لپ تاپ شوید.

اگر از لپ تاپ خود برای کارهای روزمره سبک مانند چک کردن ایمیل، تایپ کردن، استفاده از مجموعه برنامه های آفیس مانند word یا پاورپوینت، وبگردی و … استفاده می نمایید و لپ تاپ شما دارای 2 گیگابایت یا کمتر رم است، ارتقای رم به 4 گیگابایت می تواند مناسب باشد.

اگر لپ تاپ شما 4 گیگابایت رم داشته باشد و بخواهید از آن برای کارهای گرافیکی سنگین، بازی و سرگرمی و … استفاده نمایید، ارتقای رم به 8 گیگابایت ایده آل می باشد.

ارتقا لپ تاپ قدیمی شما به رم بالای 8 گیگابایت، ممکن نیست چرا که هر برنامه ای که به رم بالایی نیاز داشته باشد، به پردازنده یا CPU و کارت گرافیک بالاتری هم نیاز دارد و شما نمی توانید نسبت به تعویض سی پی یو لپ تاپ و یا تعویض کارت گرافیک لپ تاپ خود اقدام نمایید. زیرا تنها تعداد معدودی از لپ تاپ های گران قیمت هستند که پردازنده و کارت گرافیک قابل تعویض دارند و یافتن آنها دشوار است.

نصب و ارتقای رم لپ تاپ

ارتقای لپ تاپ RAM

فضای ذخیره سازی هارد دیسک

اگر از یک هارد معمولی دیسک سخت یا HDD استفاده می نمایید، معمولاً ساده ترین راه برای بالا بردن سرعت و یا بهبود عملکرد لپ تاپ، جایگزینی هارد دیسک با SSD یا دیسک حالت جامد می باشد که بسیار سریعتر است.

هاردهای SSD در انواع مختلفی وجود دارند و هر چه فضای ذخیره سازی آنها بالاتر باشد، لپ تاپ سریعتر کار می کند؛ بنابراین اگر از قبل بر روی لپ تاپ شما هارد SSD قرار دارد، باز هم راهی برای بهبود بیشتر عملکرد لپ تاپ شما وجود دارد و آن استفاده از مدل های بهتر و با ظرفیت بالاتر SSD می باشد.

قبل از ارتقا لپ تاپ و تعویض هارد لپ تاپ خود، حتما از درایوهای آن نسخه پشتیبان تهیه نمایید تا اگر مشکلی پیش آمد یا هارد خود را با یک هارد SSD تعویض کردید بتوانید به راحتی و در کمترین زمان سیستم عامل، برنامه ها و سایر فایل های خود را بازیابی کنید.

باتری

هر چقدر که از زمان استفاده لپ تاپ شما می گذرد، باتری لپ تاپ هم فرسوده شده و دیگر عملکرد قبل را ندارد.

تعویض باتری لپ تاپ می تواند به افزایش مدت زمان نگهداری شارژ کمک نماید.

ارتقای لپ تاپ های قدیمی که باتری قابل جا به جایی دارند، بسیار راحت و با آزاد کردن دکمه قفل محفظه باتری، تعویض انجام می شود اما بسیاری از لپ تاپ های مدرن برای این منظور طراحی نشده اند. برای بعضی از آنها باید با زور و یا برش دادن محفظه به باتری دسترسی پیدا کنیم و در بعضی دیگر، باتری ها به هیچ وجه قابل تعویض نیستند و ممکن است باتری در پشت قسمت های دیگر و یا لحیم شده باشد.

سایر قطعات سخت افزاری از جمله واحد پردازنده مرکزی (CPU)، واحد پردازش گرافیک (GPU) به دلیل اینکه بر روی مادربرد لحیم شده اند، قابل تعویض و ارتقا نیستند. پس در زمان خرید لپ تاپ به مسئله ارتقا لپ تاپ توجه داشته باشید تا بتوانید لپ تاپ مناسب فعالیت های خود را تهیه نمایید.

 

نحوه ارتقا مادربرد لپ تاپ
ارتقا سخت افزار لپ تاپ مادربرد

ارتقا لپ تاپ با تعویض سایر قطعات

اگر از عملکرد برخی دیگر از قطعات لپ تاپ خود از جمله مانیتور، کیبورد، دی وی دی رایتر و یا فن لپ تاپ، رضایت ندارید و این قطعات در اثر استفاده نادرست و یا ضربه آسیب دیده اند، می توانید با توجه به شرایط زیر، آنها را نیز تعویض نمایید.

تعویض مانیتور لپ تاپ در صورت خط و خش های عمیق بر روی LCD لپ تاپ و یا شکستگی آن، به طوری که دید شما را مختل کرده است می تواند از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کند و نگذارد آسیبی به برد مانیتور وارد شود.

اگر کیبورد لپ تاپ شما در اثر ریختن مایعات بر روی آن و سوختن برد آن و یا کار نکردن برخی دکمه های آن معیوب شده است، تعویض کیبورد لپ تاپ خود را در اولویت قرار دهید.

مشکلاتی مانند باز نشدن دی وی دی رایتر، گیر کردن آن و یا رایت نکردن از نشانه های بارز تعویض دی وی دی رایتر لپ تاپ می باشد.

سیستم خنک کننده و یا فن لپ تاپ نقش مؤثری در رفع کندی لپ تاپ دارد زیرا از گرم شدن لپ تاپ و قطعات آن جلوگیری کرده و دمای آنها را متعادل می سازد تا عملکردشان مختل نشود؛ بنابراین اگر فن به درستی کار نمی کند می توانید نسبت به تعویض فن لپ تاپ اقدام نمایید.

به پایان این مقاله رسیدیم. جدا از فوایدی که در ارتقا سخت افزار لپ تاپ به آنها اشاره شد، باید به مواردی هم توجه داشت از جمله اینکه گارانتی لپ تاپ در صورت ارتقا لپ تاپ، باطل می شود، تمامی قطعات به خصوص در لپ تاپ های مدرن قابلیت ارتقا ندارند و گاهی اوقات ارتقا یک قطعه ممکن است به لپ تاپ شما آسیب بزند. بنابراین قبل از خرید به این موارد توجه داشته باشید و یا در صورت ارتقا سخت افزاری از یک کارشناس خدمات لپ تاپ کمک بگیرید.

منبع: مجله شبکه ارغوان (https://arghavannet.com/blog/)

  • barang barang

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی